هیأت طالبان برای مذاکره با احمد مسعود وارد پنجشیر شد

خبرگزاری آریانا نیوز چهارشنبه شب گزارش داد که منابع نزدیک به احمد مسعود از رسیدن یک هیأت طالبان به پنجشیر خبر می دهند. 

به گفته منابع، نیروهای ضد طالبان خواستار مذاکرات معنا دار هستند که در آن حقوق مردم در نظر گرفته شده باشد و حکومتی به قدرت برسد که عدالت اجتماعی در آن تأمین شود.

یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز تأیید میکند که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر به پنجشیر سفر کرده اند. 

وی از جدیت گفتگوها میان دو طرف خبر داده و تأکید میکند که مساله پنجشیر از راه مسالمت آمیز حل خواهد شد.

مفتی انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان گفت: قرار است که آنها با خود احمد مسعود و با یک عده مردم دیگری که آنها در قضیه پنجشیر دخیل هستند دیدار داشته باشند. 

مذاکرات میان دو طرف در حالی آغاز شده است که طالبان و نیروهای پنجشیر از بکار گیری گزینه‌های نظامی برعلیه یکدیگر نیز سخن گفته اند. 

طالبان که ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) با تصرف کابل، قدرت را از طریق نظامی در افغانستان بدست گرفت این بار در صدد است ، پنجشیر آخرین پایگاه مخالفان را از راه گفت وگو و یا نظامی به کنترل خود درآورد.

 پنجشیر دره‌ای است طویل و کوهستانی و فوق‌العاده صعب‌العبور. این ولایت به تسخیرناپذیری‌ شهره است و از آن به‌عنوان مرکز مقاومت در مقابل نیروهای شوروی سابق و بعد طالبان یاد می‌شود. می‌توان این را یکی از دلایلی دانست که طالبان تلاش کرد از راه گفت‌وگو کنترل پنجشیر را به دست بگیرد. حمله به پنجشیر ممکن است پیامدهای سنگینی برای طالبان داشته باشد؛ از جمله فراهم شدن امکان حمله به آنها در دیگر مناطق افغانستان، مثل حملات اخیر در بغلان که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.