به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشست مطبوعاتی این هفته خود مفصلا به مساله افغانستان و طالبان پرداخت و در پاسخ به این سوال که آیا مسکو، طالبان را در افغانستان به رسمیت می‌شناسد یا خیر، پاسخ داد: روسیه، حاکمیت طالبان در افغانستان را هنوز به رسمیت نمی‌شناسد.

پسکوف به عنوان نماینده دولت روسیه، با این حال اذعان کرد، در هر حال این جنبش، بیش‌تر خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد.

وی در این باره توضیح داد: می‌دانید که روسیه هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است و همان طور که پیش‌تر گفته بودیم به دقت در حال بررسی شرایط افغانستان هستیم. حقیقت این است که به اعتقاد ما، اکنون حاکمیت طالبان بر افغانستان یک واقعیت است.

 سخنگوی کرملین هم‌چنین افزود: در همین حال ما منتظر گام‌های بعدی طالبان در استقرار نظم و تأمین امنیت به ویژه برای شهروندان افغان هستیم و دیپلمات‌های روسی که در این کشور خدمت خواهند کرد، خواهیم بود.  

پسکوف در ادامه به موضع روسیه در مقابل مهاجران افغانی پرداخت که حاکمیت طالبان به آن شدت بخشیده است.

وی در این باره توضیح داد: هنوز موضع قطعی ما در برابر مهاجران افغان مشخص نیست اما در برنامه‌ریزی مربوط به این مساله، مقامات ادارات مهاجرت و وزارت خارجه مشارکت دارند.

پسکوف تأکید کرد، زمانی موضع روسیه در این مورد قطعی خواهد شد که شرایطی که همواره در حال تغییر است، مشخص و روشن شود.

سخنگوی کرملین در همین حال از تشکیل مکانیسمی ارتباطی میان روسیه و آمریکا در خصوص تحولات افغانستان خبر داد و گفت: ارتباط میان روسیه و آمریکا هر وقت لازم باشد برقرار خواهد شد اما مکانیسم ارتباطی در این خصوص تشکیل شده است چرا که به طور قطع وضعیت فعلی، به تبادل نظر و اطلاعات آن هم در سطوح بالا نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد که نیکولای پاتروشف، رییس شورای امنیت روسیه در روزهای اخیر با مشاور امنیت ملی آمریکا تماسی تلفنی داشته که در آن درباره شرایط افغانستان گفت‌وگو شده است.

پسکوف در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، از حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در نشست مجمع اقتصادی شرق خبر داد. این نشست دوم تا چهارم سپتامبر در ولادیوستوک روسیه برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.