موافقت بیشتر مردم لبنان با واردات سوخت از ایران

پس از ادعای رهبر جریان المستقبل در لبنان درباره مخالفت اکثریت مردم این کشور با طرح واردات سوخت از ایران، یک مرکز پژوهشی-آماری مستقر در بیروت پس از انجام یک نظرسنجی، اعلام کرد که اکثریت قاطع مردم لبنان با طرح حزب‌الله موافق هستند.

مرکز پژوهشی-آماری «الدولیه للمعلومات» مستقر در بیروت، امروز (جمعه)، پس از انجام یک نظرسنجی در ارتباط با نظر مردم این کشور درباره اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله درباره وارد کردن سوخت از ایران،‌ نتیجه این نظرسجنی را منتشر کرد.

الدولیه للمعلومات ضمن انتشار نتیجه نظرسنجی بر روی وبگاه خود، توضیح داد که این نظرسنجی در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۵ آگوست از طریق ارسال پیامک برای یک نمونه آماری متشکل از ۸۰۰ نفر از طوایف و گروه‌های سنی مختلف در نقاط متفاوتی از لبنان صورت گرفته است.

این مرکز آماری اعلام کرد که ۶۰.۱% از مردم لبنان تصمیم سید حسن نصرالله درباره وارد کردن سوخت از ایران را تأیید می‌کنند، ۱۷.۶% از مردم این کشور ترجیح داده‌اند در این مورد نظری ندهند و  ۲۲.۳% مردم مخالف این تصمیم بوده‌اند.

نتیجه نظرسنجی در پاسخ به سؤال: موضع شما در قبال تصمیم حزب‌الله مبنی بر وارد کردن بنزین و مازوت از ایران چیست؟   ۶۰.۱% موافق تصمیم

نتیجه پاسخ به سؤال نخست

مؤید بشدة: به‌شدت موافقم/مؤید: موافق هستم/ محاید: بی‌طرف/ معارض: مخالف/ معارض بشدة: به‌شدت مخالفم

این مرکز آماری در ادامه با انتشار جدول شماره ۱ مربوط به گروه‌های سنی مختلف اعلام کرد: «با افزایش میزان سن مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی، ملاحظه می‌کنیم که موافقت با تصمیم حزب‌الله درباره واردن کردن بنزین و سوخت نیز افزایش می‌یابد».

جدول شماره ۱

ستون نارنجی بیانگر گروه‌های سنی مختلف

مؤید بشدة: به‌شدت موافقم/مؤید: موافق هستم/ محاید: بی‌طرف/ معارض: مخالف/ معارض بشدة: به‌شدت مخالفم

الدولیه للمعلومات در جدول شماره ۲ خود اعلام کرد در پاسخ به سؤال اعلام شده بر اساس جنسیت، نتایج نظرسنجی نشان داده است که ۶۴.۸% مردان در مقایسه با ۵۳.۲% زنان موافقت بیشتری با تصمیم حزب‌الله داشته‌اند.

جدول شماره ۲

                                           

                                                                        ذکر: مرد/ انثی: زن

این مرکز آماری لبنانی مستقر در بیروت همچنین در جدول شماره ۳ اعلام کرد که در میان ادیان و مذاهب مختلف، مارونی‌ها با نسبت ۲۱.۱%، کاتولیک‌ها با ۱۹.۴% و اهل سنت با ۱۳.۵% به ترتیب بیشترین میزان مخالفت را با این تصمیم داشته‌اند و این در حالی است که میزان مخالفت شدید با این تصمیم در میان دروزیان و شیعیان به شدت کاهش می‌یابد.

مارونی/اهل تسنن/ارتدوکس/ارمنی ارتدوکس و کاتولیک/کاتولیک/ شیعیان/ دروزی‌ها/ علویان/ انجیلی‌ها/ اقلیت‌های مسیحی

این مرکز پژوهشی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که ۶۵.۱% جامعه آماری یادشده در پاسخ به سؤال:  «در صورت رسیدن بنزین و مازوت از ایران، چه موضعی خواهی داشت؟ » آمادگی خود را برای خرید سوخت ایرانی اعلام کرده‌اند.

نتیجه پاسخ به سؤال ۲

سأقدم علی شرائه بالتأکید: حتما اقدام به خرید می‌کنم/ سأقدم على شرائه إلى حد ما: تا حدی ممکن است اقدام به خریدش بکنم/ لن أقدام على شرائه أبداً: اصلا اقدام به خرید نخواهم کرد/ لا أعرف: نمی‌دانم

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به مناسبت روز عاشوراء اعلام کرد که اولین کشتی حامل سوخت تا ساعتی دیگر از مبدأ ایران به سمت لبنان حرکت خواهد کرد.

اعلام دبیرکل حزب‌الله در حالی صورت گرفت که کشور لبنان یک سالی است  با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

پس از اعلام سید حسن نصرالله، «سعد الحریری» رهبر جریان المستقبل در لبنان و از افراد نزدیک به عربستان سعودی ضمن بیان اعلام مخالفت با طرح یادشده، مدعی شده بود که اکثریت مردم لبنان با این طرح مخالفت خواهند کرد.

اظهارات سعد الحریری در حالی مطرح می‌شد که بحران سوخت تا جایی در لبنان پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور نیز اعلام کرده بود که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.