میزان سود واسطه ها از فروش ثبت نامی خودرو چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: روش فروش خودرو از طریق قرعه کشی باعث ایجاد رانت شده است و فروش هر خودرو حدود ۱۰۰ میلیون تومان رانت توزیع می‌کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خریدارانی که در قرعه کشی های خودرو شرکت می کنند، بیشتر دلال و واسطه گر هستند، گفت: متاسفانه ۸۵ درصد خریداران خودرو یا دلال یا سرمایه گذارانی هستند که تنها به فکر سرمایه گذاری بوده و در اصل نیازمند نیستند، چرا که طرح قرعه کشی بر این اساس راه اندازی شد که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.

او در خصوص دلیل این ادعا که ۸۵ درصد خریداران خودرو ، واسطه هستند توضیح داد:  یک شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد می‌کند که به منظور رضایت مشتریان راه اندازی شده است؛ یعنی زمانی که خودرویی به فروش می‌رود، بعد از ۲ تا ۳ ماه شرکت بازرسی با فرد خریدار تماس می‌گیرد که آیا از عملکرد خودرو رضایت دارید یا خیر؟ آیا تا بحال مشکلی برای خودرویتان پیش آمده است یا خیر؟ که ۸۰ درصد خریداران می‌گویند خودرو را فروخته اند؛ یعنی نشان می دهد خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه روش فروش خودرو با قرعه کشی باعث ایجاد رانت شده است، ادامه داد: قرعه کشی خودرو باعث ایجاد رانت شده است، یعنی فروش هر خودروی ایران خودرو ۱۰۰ میلیون تومان رانت توزیع می‌کند. این شرکت خودروسازی می‌توانست با ۱۰۰ میلیون تومان سود خودرو را بفروشد.

واسطه ها از فروش ثبت نامی خودرو چقدر سود می کنند؟

نعمت بخش با بیان اینکه ایران خودرو اکنون هر خودرو را با ۳۵ میلیون تومان ضرر می فروشد، گفت: یک خریدار، خودرویی که ایران خودرو با ۳۵ میلیون تومان ضرر می‌فروشد را می‌خرد و ۱۰۰ میلیون تومان سود می‌کند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، برنامه های پیش فروش باعث هجوم خریداران می شود چرا که بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول سرگردان داریم.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: زمانیکه قرعه کشی آغاز می شود پول‌های سرگردان هجوم می‌آورند و مردم سریع خودرو را می‌خرند، در صورتی که بارها این را گفته ایم که خودرو اگر تک نرخی و از زیان خارج شود، مردم هر زمان که بخواهند می توانند ماشین بخرند و دیگر نیاز به قرعه کشی نیست، یعنی از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنند که خودرو را باید در حاشیه بازار فروخت.

به اعتقاد نعمت بخش جسارت و تصمیم گیری در خصوص بازار خودرو وجود دارد اما متاسفانه در خصوص قیمت گذاری این قاطعیت وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.