مقایسه متغیرهای پولی در چهار ماه ابتدایی سال جاری و گذشته

بررسی ها نشان می دهد رشد پایه پولی در ۴ ماه نخست امسال با ۴ ماه نخست سال ۹۹ اختلاف فاحشی دارد، به بیان دیگر رشد پایه پولی از فروردین ماه تا تیر ماه امسال در قیاس با سال گذشته بسیار بالاتر بوده است. این رخداد در مورد رشد حجم پول نیز تکرار شده است با این تفاوت که رشد حجم پول در ۴ ماه نخست سال گذشته بسیار بالاتر بوده است. در مورد متغیر نقدینگی نیز بایستی گفت که رشد در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ تغییر محسوسی نکرده است.

 از آنجایی که این متغیر ها متغیر های تورم ساز بوده و پیشنگری برای تورم محسوب می شوند، از مقایسه رشد متغیر های پولی در ۴ ماه نخست سال جاری و سال گذشته می توان متوجه شد که تورمی که در ادامه ۱۴۰۰ رخ می دهد تا چه اندازه با تورم ۹۹ شباهت خواهد داشت. در این گزارش به بررسی دقیق تر رشد متغیر ها تورم ساز در ۱۴۰۰ و ۹۹ پرداخته شده است.

افزایش بالغ بر ۱۲ درصدی پایه پولی

حجم پایه پولی در ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم در پایان ماه چهارم سال ۱۴۰۰ به ۵۱۷.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابر این پایه پولی در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۱۲.۸ درصد رشد داشته است. این در حالیست که رشد ۴ ماهه نخست در سال ۹۹ تنها ۲.۸ درصد بوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «وضعیت گسل های تورمی در 1400/کاهش رشد پول در دست مردم» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.