مذاکره پنتاگون با ارتش چین

به نقل از خبرگزاری رویترز، مقابله با چین سالهاست که در قلب سیاست امنیت ملی آمریکا قرار دارد و دولت بایدن رقابت با پکن را به عنوان "بزرگترین محک ژئوپولیتیک" این قرن توصیف کرده است.

روابط میان چین و ایالات متحده پرتنش است و این دو اقتصاد برتر جهان بر سر بسیاری از مسائل از جمله تایوان، وضعیت حقوق بشری چین تا فعالیت نظامی آن در دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند.

با وجود تنش‌ها و لفاظی‌های تند و تیز، مقامهای ارتش آمریکا از مدتها قبل خطوط ارتباطی باز با همتایان چینی خود داشتند که آنها را قادر میسازد تنش‌آفرینی بالقوه را محدود کرده یا هر حادثه احتمالی را مدیریت کنند.

مایکل چیس، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور چین با ژنرال هوآنگ ژوئپینگ، معاون همکاری نظامی بین‌المللی در دفتر ارتش آزادی‌بخش خلق چین گفت‌وگو کرد.  

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنها از خط تلفن دفاعی آمریکا – چین برای برقراری یک ویدیو کنفرانس امن استفاده کردند. دو طرف روی اهمیت باز ماندن کانال‌های ارتباطی میان دو ارتش اتفاق نظر داشتند.

مقام‌ها می‌گویند لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هنوز با همتای چینی خود صحبت نکرده است و بخشی از آن به علت این بحث است که کدام مقام چینی همتای ژنرال آستین محسوب می‌شود.

روز پنجشنبه کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت ایالات متحده از رقابت با پکن استقبال میکند و به دنبال درگیری نیست اما روی طرح مسائلی از جمله اختلافات دریایی در دریای چین جنوبی ایستاده است. چین، ویتنام، برونئی، مالزی، فیلیپین و تایوان روی بخشهایی از دریای چین جنوبی ادعا دارند.

اولین مذاکرات پنتاگون با ارتش چین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.