هشدار بایدن درباره حمله مجدد به فرودگاه کابل

در شرایطی که نیروهای آمریکایی خروج از فرودگاه کابل را بعد از دو هفته تقلای واشنگتن و متحدانش برای تخلیه شهروندان و افغان‌های در معرض خطر آغاز کردند، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که یک حمله شبه‌نظامی دیگر به شدت محتمل است.

به گزارش  رویترز، در حالی که واشنگتن به پایان مشارکت نظامی خود در افغانستان نزدیک می‌شود و شبه‌نظامیان طالبان که ۲۰ سال پیش عزل کرده بود دوباره به قدرت بازگشتند، ایالات متحده می‌گوید دو شبه‌نظامی داعشی که حملاتی را در افغانستان بعد از انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه بیرون از فرودگاه برنامه‌ریزی می‌کردند، کشته است.  

در شرایطی که نیروهای آمریکایی به ماموریت خودشان پیش از ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه که بایدن تعیین کرد، پایان می‌دهند، مقام‌های آمریکایی همچنین نسبت به خطر بالای حملات جدید به دست این گروه که هم دشمن غرب محسوب می‌شوند و هم حاکمان طالبانی جدید افغانستان، هشدار داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شنبه گفت که وضعیت میدانی همچنان "به شدت خطرناک" است و فرماندهان نظامی به او گفته‌اند که ظرف ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده وقوع یک حمله دیگر کاملا محتمل است.

بعد از انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه در نزدیک فرودگاه بین المللی کابل که جان ده‌ها غیرنظامی افغان و ۱۳ نیروی آمریکایی را گرفت، بایدن قول داد عاملان آن را بگیرد. او گفت حمله پهپادی روز جمعه در ننگرهار که به کشته شدن یک شبه‌نظامی داعشی منجر شد، آخرین بار نبود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما به تعقیب هر شخصی که در این حمله شنیع نقش داشت، ادامه خواهیم داد و وادارشان می‌کنیم بهایش را بپردازند. این حمله تازه شروع کار بود.

طالبان حمله پهپادی آمریکا در ولایت ننگرهار که با پاکستان هم مرز است، محکوم کرد. یک سخنگوی طالبان به رویترز گفت "آمریکایی‌ها باید پیش از انجام حمله هوایی ما را مطلع می‌کردند. این یک حمله آشکار در اراضی افغانستان بود." به گفته او، دو زن و یک کودک در این حمله زخمی شدند.

طالبان همچنین گفته است تعدادی مظنون به مشارکت در انفجار فرودگاه را بازداشت کرده است. همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که "به زودی" بعد از خروج نیروهای آمریکایی کنترل فرودگاه کابل را به دست می‌گیرند و ظرف روزهای آتی یک کابینه کامل معرفی می‌کنند.

یک مقام آمریکایی شنبه به رویترز گفت، کمتر از ۴۰۰۰ نیرو در فرودگاه کابل باقی مانده‌اند و این نسبت به ۵۸۰۰ نیرویی که در اوج عملیات تخلیه مستقر بودند، کاهش نشان می‌دهد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون بعدا خطاب به خبرنگاران تایید کرد که کاهش نیروها آغاز شده اما از بیان اینکه چه تعداد نیرو باقی مانده‌اند، خودداری کرد.

کاخ سفید گفته است که چند روز آتی احتمالا خطرناک‌ترین روزها در عملیات تخلیه است. براساس بیانیه کاخ سفید، ایالات متحده و متحدانش ظرف دو هفته گذشته حدود ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تن را از افغانستان خارج کرده‌اند. در حالی که واشنگتن برای پایان دادن به ماموریتش آماده می‌شود، ارتش آمریکا و متحدانش روز شنبه تعداد کمتری را با پرواز خارج کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.