واکنش متفاوت یک نماینده به فیلم های زندان اوین

حجت الاسلام حسن نوروزی با اشاره به تصاویری که اخیرا از زندان اوین تهران منتشر شده است، گفت: به عنوان شخصی که تجربه حضور در زندان های طاغوت و زندان های حزب بعث را داشته ام هنوز این ابهام برای من رفع نشده است که چرا در  این تصاویر منتشر شده از زندان اوین، افرادی که مورد ضرب و شتم قرار می گیرند لباس زندانی بر تن ندارند و لباس شخصی بر تن دارند، در حالی که زندانی لباس مخصوص دارد.

وی افزود: این که رئیس دستگاه قضا دستور دادند تا موضوع پیگیری شود این از بزرگواری ایشان می باشد، اما برای من که سابقه حضور در زندان های طاغوت و بعث را داشته ام سوال است که چگونه امکان این وجود دارد که در جمهوری اسلامی شاهد این برخوردها باشیم؟ نسبت به این تصاویر منتشر شده ابهام دارم، چه دلیلی دارد که زندانی را مورد ضرب و شتم قرار بدهند؟ ممکن است برای مثال یک زندانی دعوا کند و قصد تعرض به دیگری یا زندان بان را داشته باشد که در این میان یک تماس فیزیکی جزئی مانند هل دادن رخ بدهد اما ضرب و  شتم چرا؟ با چه دلیلی؟!

نوروزی ادامه داد: پیشتر درخصوص زندانیان انفرادی مباحث را پیگیری کردم که گفتند تنها مشکل آن ها تنهایی است، اگرچه قرآن، مفاتیح و نهج البلاغه در اختیار آن ها قرار می دهند تا قبل از اینکه وارد بند عمومی بشوند به مطالعه این کتاب ها بپردازند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: در زمان طاغوت اگر شخصی علیه شاه سخن می گفت او را شکنجه می دادند، اما در جمهوری اسلامی ایران، افرادی به توهین و اظهارات مختلف می پردازند و کاری به کار آن ها ندارند و با مشکلی روبرو نمی شوند، حتی شخصی هم که برای مثال اقدام تروریستی انجام داده باشد، بازداشت می شود، محاکمه می شود و مجازات خود را تحمل خواهد کرد ولی شکنجه در این میان معنایی ندارد.

نوروزی گفت: این موضوع اخیر برای من غیر قابل قبول است، در زمانی که قاضی بودم به هیچ عنوان موضوعاتی چون شکنجه و ضرب و شتم را شاهد نبودم و  از خدا می خواستیم تحقیقات سریعا و در روند قانونی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: مثلا ممکن است در شرایطی برق زندان قطع شود و زندانی به دلیل گرما اذیت شود، اما اینکه شکنجه کنند و ضرب و شتم، خیر. این موارد در زندان های گوانتانامو و زندان های افغانستان و رژیم صهیونیستی انجام می شود، فکر می کنم در این شرایط افغانستان این اقدامات یک شانتاژ خبری بود تا افکار عمومی از زندان های مخوف آمریکا در افغانستان و شکست های اخیر آن ها در منطقه برداشته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.