بازگشت هزینه وام مسکن مجردین به کانال 16 میلیون تومان

کاهش هرینه وام مسکن در ابتدای شهریور +نمودار

کدخبر: ۴۳۶۵۱۷
هزینه وام مجردین در 6 شهریور نسبت به پایان مرداد ماه کاهشی محسوس پیدا کرده و به کانال 16 میلیون تومان بازگشت. این اتفاق نرخ سود را تحت تاثیر قرار داده و به 20.8 درصد تنزل داد.
کاهش هرینه وام مسکن در ابتدای شهریور +نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز، متقاضیان خرید وام مسکن برای دریافت وام میتوانند اوراق تسهیلات بانک مسکن (به طور مختصر تسه) را تهیه کرده و به اعتبار آن از بانک مسکن به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کنند. سقف خرید این اوراق برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان تعیین شده است. 

بنابراین مجردین در بیشترین حالت خود مجاز به خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.  نکته مهم در این بازار آن است که قیمت هر کدام از اوراق برای متقاضیان از طریق خرید و فروش در این بازار به دست آمده و نقش تعیین کننده را در هزینه پرداختی برای وام مسکن خواهد داشت.

روند کاهشی اوراق تسه

هزینه هر کدام از برگه های اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز 6 شهریور ماه روندی کاهشی پیدا کرده و وارد کانال 50 هزار تومان شد. این در حالی است که مسیر این قیمت در روزهای پایانی مرداد ماه شکلی ثابت داشته و در سطح 61 هزار تومان دارای نوسان بوده است.

در اکوایران ببینید : سمت و سوی بازار مسکن در دولت جدید

کاهش هزینه وام مسکن در شهریور

در ابتدای هفته جاری قیمت هر کدام از اوراق وام مسکن 59 هزار و 998 تومان به ثبت رسید. این در حالی است که در روز چهار شنبه پایان هفته قبل این رقم در سطح 61 هزار تومان قرار داشته و اکنون تقریبا هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

نکته مهم در این رابطه آن بود که در هفته های پیشین خرید و فروش اوراق در پایان مرداد همواره بالاتر از 60 هزار تومان بود. با کاهش این قیمت برگه ها و ورود به کانال 50 هزار تومان هزینه وام مسکن برای متقاضیان نیز حدی جدید را به ثبت رسانده است.

در همین رابطه هزینه وام مسکن برای مجردین در روز یک شنبه 31 مرداد ماه 17 میلیون و 140 هزار تومان و برای متاهلین 29 میلیون و 380 هزار تومان بود. این مبلغ با یک رفتار نوسانی در نهایت در روز شنبه هفته جاری به 16 میلیون و 800 هزار تومان برای مجردین و 28 میلیون و 800 هزار تومان برای متاهلین رسید.

نرخ سود اسمی وام مسکن اعلام شده توسط بانک مسکن 17.5 درصد بوده است. با جمع شده هزینه خرید وام مسکن به مبلغ باز پرداخت شده توسط متقاضیان این رقم از حد اسمی خود جدا می شود.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن در 6 شهریور

متقاضیان وام مسکن، علاوه بر بازپرداخت هزینه وام در طول 12 سال، مجبور به پرداخت هزینه ابتدایی خرید وام مسکن نیز هستند. 

بر این اساس نرخ سود در پایان مرداد ماه 20.9 درصد بوده که در ششم شهریور با 0.1 واحد درصد کاهش به یعنی 20.8 درصد رسید.

در ادامه در هفته اخیر با کاهش هزینه وام مسکن، نرخ سود وام مسکن نیز کاهش پیدا کرده و این کاهش به رقم هزینه نهایی نیز منتقل شد.

اوراق تسه

هزینه نهایی وام مسکن در 6 شهریور

در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه 6 شهریور ماه 176 میلیون و 900 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین نیر با 580 هزار تومان کاهش نسبت به پایان مرداد ماه به 328 میلیون و 720 هزار تومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. 

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید