وب سایت فرانسوی خبر داد: سیاستمدار کهنه‌کار سعودی مامور تماس با طالبان برای مقابله با نفوذ ایران شد

به گزارش الخلیج الجدید، یک رسانه فرانسوی اعلام کرد که عربستان سعودی رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی خود را به عنوان مامور گفت وگو با طالبان تعیین کرده است و هدف از این گفت وگوها مقابله با نفوذ ایران در افغانستان است.

وب سایت فرانسوی اینتلیجنس آنلاین در گزارشی نوشت که عربستان به منظور مقابله با نفوذ ایران در افغانستان به چهره کهنه کار اطلاعاتی خود یعنی ترکی الفیصل پناه برده است و وی را مامور انجام «گفت وگویی عاقلانه» با طالبان کرده است.

در این گزارش آمده است: ریاض به منظور تسهیل روند انجام مذاکرات با طالبان به اسلام آباد تکیه کرده است. عربستان پس از سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به جده در ۷ می و پس از آن سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به اسلام آباد ‌و دیدار با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود، ائتلاف راهبردی خود با این کشور را رسما از سرگرفت.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: دادن ماموریت به ترکی الفیصل برای تجدید ارتباط با رهبران طالبان به تجربه وی در تعامل با این گروه پیش از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی باز می گردد.

در ادامه آمده است: ترکی الفیصل اخیرا با ملا محمد یعقوب از رهبران طالبان و فرزند ملا عمر، موسس طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

گفته می شود که ترکی الفیصل همچنین در دوحه با ملا عبدالغنی برادر که با آمریکا مشغول مذاکره بود، رایزنی داشته است.

بر اساس این گزارش، عربستان اولین کشوری است که بیش از ۲۰ سال پیش طالبان را به رسمیت شناخته است و این بار پیشنهادات مالی در مقابل برخی شروط معین به این گروه داده اند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که عربستان و ایران برای رسیدن به یک توافق درخصوص افغانستان تلاش می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.