چین: جنگ با هدف نابودی تروریسم در افغانستان شکست خورد

آر تی گزارش داد، وزارت خارجه چین امروز، یکشنبه گزارش داد، وانگ یی، وزیر خارجه چین تاکید کرد، شرایط داخلی افغانستان شاهد تغییرات ریشه‌ای است و همه باید با طالبان ارتباط برقرار کنند.

وزیر امور خارجه چین افزود: خروج شتابزده نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان فرصتی برای انتقام از تروریست‌ها فراهم کرد.

وانگ یی در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت، خروج شتابزده نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان فرصت مناسبی را برای سازمان‌های تروریستی مختلف در کمین افغانستان ایجاد کرد تا انتقام بگیرند.

وزیر خارجه چین بر لزوم همکاری آمریکا با جامعه جهانی در خصوص تخصیص کمک‌های اقتصادی و انسانی فوق‌العاده به افغانستان برای یاری به نظام جدید جهت تضمین تداوم فعالیت موسسات کشور و حمایت از ثبات اجتماعی و اجتناب از فروپاشی ارز و افزایش قیمت‌ها و نیز احیای روند سازش در اسرع وقت در افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه چین همچنین گفت، واقعیت‌ها بار دیگر نشان داد جنگ در افغانستان در نابودی تروریسم در این کشور شکست خورد.

او از آمریکا خواست با استناد به اصل احترام به حاکمیت افغانستان و استقلال آن بدون رفتن به سراغ معیارهای دوگانه در حق تروریست‌ها گام‌های عملی برای کمک به افغانستان در مقابله با تروریسم بردارد.

وانگ افزود: آمریکا به خوبی درک می‌کند علت آشوب کنونی افغانستان چیست، باید شورای امنیت در هر گامی در قبال پرونده افغانستان در جهت کاهش تنش و کمک به گذار مسالمت‌آمیز قدرت عمل کند نه اینکه در تنش‌زایی سهیم شود.

بلینکن نیز به موضع‌گیری شورای امنیت در این لحظه دشوار و موضع منسجم آن در قبال تحولات افغانستان اشاره و تاکید کرد: جامعه جهانی از طالبان انتظار دارد خروج امن شهروندان خارجی و ارسال کمک‌های انسانی به ملت افغان را تضمین کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.