سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

چین به‌ دنبال راهنمایی طالبان

کدخبر: ۴۳۶۸۹۹
در شرایطی که وزیر خارجه چین جامعه جهانی را دعوت به گفت‌وگو با طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان و راهنمایی آن‌ها کرده، وزیر دفاع روسیه، خروج آمریکا از افغانستان را تهدیدی امنیتی برای روسیه قلمدا کرده که به واسطه آن مسکو ناچار است با جمعی از کشورهای همسایه خود و در ائتلافی امنیتی از این خطرات بکاهد.
چین به‌ دنبال راهنمایی طالبان

به گزارش اقتصادنیوز، «حمله موشکی به فرودگاه کابل »، «خروج سفیر آمریکا از کابل تا سه‌شنبه»، «روسیه به دنبال رهبری ائتلاف امنیتی منطقه‌ای»، «چین به دنبال راهنمایی جهانی طالبان»، «برگزیتی دیگر در راه»، «راه‌اندازی دوباره راکتور هسته‌ای کره‌شمالی»، «تظاهرات علیه تبعیض واکسنی در برلین» و «طوفان آیدا در لوئیزیانا» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

حمله موشکی به فرودگاه کابل در آستانه پایان مدت خروج

به گزارش آسوشیتدپرس، صبح امروز فرودگاه کابل بار دیگر هدف حمله واقع شده است. این حملات در شرایطی صورت می‌گیرند که آمریکا بر آن است همه نیروهای خود را تا فردا (پایان ماه اگوست) از افغانستان خارج کند. این حملات از منطقه خیرخانه، واقع در شمال غربی کابل صورت گرفته است. هنوز گزارش دقیقی از شمار تلفات و میزان خسارات ناشی از این حملات در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. با این حال یک مقام نظامی آمریکا به این خبرگزاری گفته انفجارهای امروز مربوط به شلیک چند راکت به سوی فرودگاه کابل بوده که توسط سیستم دفاع موشکی رهگیری و منهدم شده‌اند.

04

با این حال، در شرایطی که جو بایدن در مراسم ادای احترام نسبت به سربازان آمریکایی کشته شده در فرودگاه کابل شرکت کرده، واشنگتن پست به نقل از مقامات این کشور اعلام کرده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد سفیر و دیگر دیپلمات های این کشور را تا روز سه شنبه از کابل پایتخت افغانستان خارج کند. به گفته این مقامات, تصمیم گیری درباره اینکه آیا دولت بایدن، دولت طالبان را به رسمیت خواهد شناخت یا نه، ممکن است مدتی طول بکشد.  این مقامات افزودند: به رسمیت شناختن طالبان ممکن است به بازگشت احتمالی دیپلمات های آمریکایی به افغانستان کمک کند. 

هم‌چنین گفته شده که گروه طالبان پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد یک منطقه امن در اطراف فرودگاه کابل را رد کرده است.

روسیه به دنبال رهبری ائتلاف امنیتی منطقه‌ای در پی خروج آمریکا

به گزارش یورونیوز، به گفته سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه، خروج آمریکا از افغانستان تهدیدات امنیتی را برای روسیه پدید می‌آورد و مسکو ناچار است با جمعی از کشورهای همسایه خود و در ائتلافی امنیتی از این خطرات بکاهد. شویگو تاکید کرده که این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی که اتحادیه‌ای تحت رهبری روسیه و با عضویت شش کشور از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق است، تلاش خواهد کرد با افزایش همکاری‌های امنیتی از خطرات بالقوه برآمده از افغانستان بدون آمریکا جلوگیری کند.

1

این مقام ارشد روس با اشاره به اینکه خطر ورود شبه نظامیان افغان به کشورهای همسایه افزایش یافته تاکید کرد صدور نیروهای رادیکال در کشورهای این منطقه از جمله نگرانی‌هایی است که روسیه و دیگر جمهوری‌های همسایه این کشور به آن توجه ویژه‌ای دارند. شویگو قاچاق مواد مخدر را هم یکی دیگر از نگرانی‌هایی دانست که در افغانستان تحت حکومت طالبان می‌تواند منطقه را تهدید کند. او همچنین مسلح کردن ارتش کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان را از دیگر برنامه‌هایی دانست که برای برطرف کردن این تهدیدهای امنیتی پیگیری خواهد شد.  سازمان پیمان امنیت جمعی روز جمعه اعلام کرد که از ماه سپتامبر تا اکتبر مانورهای نظامی در کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان و با حضور چندین هزار سرباز برگزار خواهد کرد؛ رزمایش‌هایی که دلیل برگزاری آن تحولات جدید و قدرت‌گیری طالبان در افغانستان است.

چین به دنبال راهنمایی جهانی طالبان

به گزارش رویترز، . بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه چین، وانگ یی به آنتونی بلینکن گفته واشینگتن باید با جامعه جهانی همکاری کند تا امکان فراهم آوردن کمک‌های اقتصادی و انسان‌دوستانه به افغانستان مهیا شود و هم‌چنین به حکومت جدید کمک کند که عملکردی عادی داشته باشد و ثبات اجتماعی در افغانستان برقرار شود.

2

چین هنوز به طور رسمی طالبان را به عنوان رهبران جدید افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما وانگ یی ماه گذشته میزبان ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان، بود و گفت که جهان باید افغانستان را راهنمایی و حمایت کند تا انتقال قدرت در آن صورت بگیرد به جای آن که به این کشور فشار بیاورد.

برگزیتی دیگر در راه؟

سی‌ان‌ان طی گزارشی ضمن اذعان به اختلاف ناچیز میان رهبران اتحادیه اروپا، عنوان کرده علی‌رغم آن‌که  اتحادیه اروپا به پایان همه گیری کووید-۱۹ نزدیک می‌شود، اما چالش‌های ژئوپلیتیک مثل پیامدهای بحران در افغانستان، ناهماهنگی‌ها و مجموعه‌ای از مشکلات اساسی را آشکار می‌کند که هیچ راه حل مشخصی هم برای آنها وجود ندارد. چرا که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پذیرش پناهجویان افغان صدای واحدی ندارند. کشورهایی همچون آلمان، بریتانیا و فرانسه در صف اول پذیرش افغانها هستند اما کشورهایی مثل اتریش و چندی دیگر با اتحادیه و کشورهای مطرح آن هم نظر نیستند.

3

این گزارش مدعی‌ست عدم اتخاذ موضعی مشترک از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سایه تجربه موج‌های مهاجرتی در سالهای گذشته و اکنون موج جدید مهاجرت افغان‌ها به بیم از برگزیتی دیگر و این بار در درون اتحادیه دامن می‌زند. گزارش متذکر می‌شود در درجه نخست باید توجه داشت که اتحادیه در خطر انحلال و نابودی نیست. اتحادیه اروپا قدرت مانای قابل توجهی دارد و اولویت منافع ملی کشورهای عضو آن بدان معنا نیست که شانس فروپاشی این اتحادیه زودرس و جدی است. اما آنچه مورد بحث است هدف و مشروعیت بلند مدت اتحادیه اروپاست. این گزارش در پایان یادآور شده بحران مهاجران نقش مهمی در برانگیختن احساسات پوپولیستی و ضد اتحادیه اروپا در سراسر قاره سبز به راه انداخت و همچنین به پیروزی کمپین طرفدار برکسیت در بریتانیا در سال ۲۰۱۶ انجامید. بدیهی است که هیچ یک از این موارد برای اتحادیه اروپا خوب نبوده و دور از تصور نیست که کوته بینی کنونی در مورد افغانستان بار دیگر روندهایی مشابه آن را تکرار کند.

راه‌اندازی دوباره راکتور هسته‌ای کره‌شمالی

به گزارش بی‌بی‌سی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که به نظر می‌رسد کره شمالی راکتور هسته‌ای یونگ‌بیون را راه‌ انداخته است.  این تصور وجود دارد که در این راکتور پلوتونیوم تهیه می‌شود که در سلاح‌های هسته‌ای به کار می‌رود. کره شمالی در سال ۲۰۰۹ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج کرد اما آژانس با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای به ارزیابی برنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهد. این نهاد می‌گوید که از یک ماه پیش از این راکتور آب خنک خارج می‌شود که همین نشانه‌ای است از این که راکتور در حال کار است.

5

یونگ‌بیون، مجموعه‌ای هسته‌ای است که راکتوری پنج مگاواتی دارد. این مجموعه در قلب برنامه هسته‌ای کره شمالی است. آژانس می‌گوید که از دسامبر ۲۰۱۸، چند ماه بعد از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی آمریکا، این مجموعه فعالیتی نداشت. آژانس می‌گوید توسعه راکتور و آزمایشگاه، «بسیار نگران‌کننده است» و همین طور در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت ملی است. کره شمالی در سال ۲۰۱۷ آخرین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و به نظر می‌رسد که از زمان اخراج بازرسان سازمان انرژی هسته‌ای همچنان به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.

تظاهرات علیه تبعیض واکسنی در برلین

به گزارش دویچه‌وله، هزاران نفر در برلین در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده در آلمان برای مبارزه با شیوع کرونا و همچنین واکسیناسیون در کشور، برای دومین روز متوالی دست به تظاهرات زدند. آلمان با چهارمین موج شیوع کرونا مواجه است و دولت تلاش می‌کند با واکسیناسیون گسترده‌تر و ایجاد محدودیت‌های اجتماعی، جلوی شیوع بیشتر کرونا را بگیرد. اما به‌رغم ممنوعیت تجمع به خاطر شیوع کرونا، هزاران معترض برای دومین روز متوالی در خیابان‌های برلین تظاهرات کردند.

8

معترضان همچنین با شعار «تبعیض واکسنی» به قوانین دولت در رابطه با اعمال محدودیت‌های بیشتر برای کسانی که واکسینه نشده‌اند، اعتراض کردند. پلیس برلین اعلام کرده است که ۸۰ تن از معترضان را به‌دلیل نقض قوانین محدودیت‌های اجتماعی بازداشت کرده است. روز شنبه نیز با تلاش معترضان برای عبور از موانع و ورود به محدوده ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر، پلیس برلین حدود ۱۰۰ نفر را بازداشت کرده بود.

تاکنون ۶۰ درصد از جمعیت آلمان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۶۵ درصد جمعیت نیز حداقل یک دوز واکسن کرونا زده‌اند.با این‌حال، اخیرا شیوع کرونا در کشور به شدت افزایش یافته و دولت واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال را آغاز کرده است. اوایل مرداد امسال شمار مبتلایان روزانه در آلمان به زیر ۵۰۰ نفر رسیده بود، اما طی روزهای گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده است.

آیدا لوئیزیانا را درنوردید

هیل به نقل از جان بل ادواردز،  فرماندار ایالت لوئیزیانا در آمریکا نوشته طوفان آیدا یکی از قدرتمندترین طوفان هایی است که از سال 1850 در منطقه خلیج مکزیک بوجود آمده است. او گفته هیچی شکی ندارد روزها و هفته‌های سختی به انتظار مردمشان است، اما در عین حال اطمینان داده که این ایالت هیچ‌وقت به اندازه امروز آماده نبوده‌است.

7

در روزهای گذشته این ایالت شاهد ترک هزاران نفر از ساکنانش از بیم آسیب‌های ناشی از این طوفان بوده است. در حال حاضر طوفان آیدا با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به همراه باران شدید به  ایالت لوئیزیانای رسیده و در اثر این توفان برق در شهر نیواورلئان قطع شده و در حال حاضر تنها محل تامین برق مردم ژنراتورهای خانگی هستند. این طوفان هم‌چنین محکی برای ارزیابی سیستم دفاع در برابر سیل شهر «نیواورلئان» است. بعد از آنکه طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵، در این شهر ۱۸۰۰ نفر را کشت، سیستم دفاع دربرابر سیل را در این شهر تقویت کردند. این سیستم به «لِویز» مشهور است.

آیدا از نزدیکی بندری به نام «بندر فورچان» در جنوب نیواورلئان به خاک آمریکا وارد شد. طوفان‌ها را بر اساس قدرتشان به پنج درجه تقسیم‌بندی می‌کنند. تا به حال آیدا با قدرت چهار در حال پیش‌روی بوده است. پیش‌بینی می‌شود که با این قدرت، آیدا صدمه فراوانی به خانه‌ها، اتومبیل‌ها و خطوط برق وارد کند. خیزاب‌های این طوفان در نقاطی تا حدود چهار متر و هشتاد سانتی‌متر هم می‌رسد. این یعنی که می‌تواند بخش‌هایی از نوار ساحلی را در خود غرق کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید