مجاهد:طالبان به خروج خارجی ها از فرودگاه کابل خوش بین است

ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی طالبان به CGTN چین گفت: ما چنین حملاتی را محکوم می کنیم زیرا انجام حملات خودسرانه در سایر کشورها غیرقانونی است. اگر تهدید احتمالی وجود داشت ، باید به ما گزارش می شد ، نه یک حمله خودسرانه که منجر به پیامدهای غیرنظامی شده است.

وی همچنین به ان اچ کی ژاپن گفت: طالبان بخش هایی از فرودگاه بین المللی کابل را که توسط ارتش آمریکا تخلیه شده بود ، تحت کنترل خود درآورده است.

مجاهد گفت که طالبان نسبت به خروج کامل نیروهای خارجی از فرودگاه خوش بین هستند.

وی افزود که این گروه در آینده نزدیک کل فرودگاه را تحت کنترل خود قرار خواهد داد.

مجاهد همچنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم تصریح کرد: حدس می‌زنیم حدود ۶۰ درصد نظامیان آمریکایی در زمان تعیین شده افغانستان را ترک خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد افزود، فجایعی که آمریکایی ها در چند روز اخیر در فرودگاه کابل به بار آوردند، کافی است برای این که در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند و هر چه سریعتر به این نزاع پایان دهند.

سخنگوی رسمی طالبان گفت، اگر در زمان تعیین شده خارج نشوند و تصمیم بگیرند نظامیانشان را در کشور نگه دارند، جور دیگری با آنان رفتار خواهیم کرد و واکنش جدی نشان خواهیم داد.

طالبان خواهان خروج نه تنها نیروهای آمریکایی بلکه کارکنان کشورهای عضو ناتو هستند که وظیفه کنترل ترافیک هوایی ، امنیت و سایر وظایف این فرودگاه را بر عهده دارند. با این حال ، تصور می شود که طالبان از پرسنل آموزش دیده ای که می توانند فرودگاه را اداره کنند ، کم دارند ، و برخی در دولت ایالات متحده این سوال را مطرح کردند که آیا این گروه می تواند از ماه آینده پروازهای معمول خود را انجام دهد یا خیر.

طالبان از ترکیه می خواهند که در مدیریت عملیات نظامی در این فرودگاه مشارکت داشته باشد. توجه بر این نکته متمرکز است که آیا طالبان می تواند کمک های لازم را برای ادامه فعالیت این فرودگاه به منظور انتقال حملات هوایی امدادرسانی به سازمان ملل متحد و سایر نهادها به افغانستان دریافت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.