مکرون و جانسون برای طالبان شرط گذاشت

دیلی صباح گزارش داد، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: طالبان باید به تمامی شروط حقوق بشری احترام گذاشته و ترس و ارعاب را کنار بگذارند.

فرانسه و دیگر کشورهای غربی در روزهای گذشته اعلام کردند که در پی تصرف کابل به دست طالبان با این گروه درباره چگونگی خروج شهروندان خارجی و افغان‌های در خطر از افغانستان گفتگو کرده‌اند.

مکرون در جریان سفر به عراق به شبکه خبری TF۱ گفت: ما عملیاتی را در افغانستان داریم که مربوط به خارج کردن خارجی‌ها و سایر افغان‌ها می‌شود. ما باید با این دیدگاه گفتگو داشته باشیم. این به معنای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان افغانستان نیست. ما یکسری شرایط داریم.

وی ادامه داد، طالبان باید به قوانین بشری احترام بگذارد که شامل ایجاد شرایطی برای خروج پناهجویان و داشتن رویکردی علیه تمامی جنبش‌های تروریستی می‌شود. برقراری روابط با جنبش‌های تروریستی حاضر در افغانستان توسط طالبان برای ما غیرقابل قبول است. همچنین آنها باید به حقوق بشر به ویژه زنان افغان احترام بگذارند.

فرانسه ۳۰۰۰ تن را پیش از پایان عملیاتش از افغانستان خارج کرده است. اما ماکرون گفته که هنوز صدها یا هزاران نفر دیگر باید توسط فرانسه خارج شوند.

وی همچنین گفته که نمی‌تواند قول دهد که گفتگوها باعث می‌شود تا افراد بیشتری خارج می‌شوند.

شروط لندن برای به رسمیت شناختن طالبان

نخست وزیرانگلیس نیز معتقد است که به رسمیت شناختن جنبش طالبان از سوی غرب امکان پذیر است ، اما این جنبش افراطی باید تعدادی از شرایط را برآورده کند.

به گزارش تاس، بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس گفت: اگر رژیم جدید در کابل بخواهد به رسمیت شناخته شود یا میلیاردها دلار بلوکه شده رها شود ، آنها باید خروج امن کسانی که مایل به خروج از کشور هستند ، را فراهم کنند به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و اجازه ندهند افغانستان یک بار دیگر تبدیل به مامن و خاستگاهی برای ترور جهانی شود ، زیرا این برای افغانستان فاجعه بار خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما به همراه متحدان خود در آمریکا و اروپا و در سراسر جهان با طالبان نه بر اساس آنچه آنها می گویند بلکه بر اساس آنچه آنها انجام می دهند ، تعامل خواهیم داشت...........

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.