پیش‌بینی یک رهبر سابق طالبان: بعید است ملا هبت الله در امور سیاسی دخالت کند/ دولت جدید ظرف یک هفته تشکیل خواهد شد

طالبان که روابط قوی با رهبری این گروه دارد، در مصاحبه با العربی الجدید درباره دولت جدیدی که طالبان اعلام کرده ظرف یک یا دو هفته تشکیل خواهد شد، گفت: تاریخ مشخصی برای تشکیل این دولت وجود ندارد اما بعد از عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی انجام خواهد شد چراکه فرصتی در مقابل طالبان است تا از برخی چهره‌های سیاسی از طریق فرودگاه استقبال کنند و با طرف‌های مختلف مذاکرات فشرده‌ای انجام دهند.

وی گفت: دولت تحت عنوان امارت اسلامی خواهد بود. تمام گروه‌ها و احزاب افغانی در آن شرکت خواهند کرد. طالبان بعد از سیطره بر کابل ابتدا بر دو مساله مهم متمرکز شد: فراهم کردن امنیت و حمایت از شهروندان تا همگان اطمینان یابند که اوضاع افغانستان تغییر کرده است و امنیت سرتاسر کشور را فرا گرفته است. اما مساله دوم مقابله با بحران اقتصادی و چالش‌های آن است.

ضعیف گفت: افغانستان بعد از پایان عقب نشینی آمریکا به سمت مثبتی پیش می‌رود. آنچه در روزهای گذشته اتفاق افتاد فرصتی تکرار نشدنی در زندگی افغانی‌ها برای آینده‌ای شکوفا است. تمام افغانی‌ها ایمان دارند که باید راهکار سیاسی وجود داشته باشد که شامل تمام گروه‌ها باشد.

ملاضعیف گفت: جهان منتظر تصمیمات افغان‌هاست. چراکه اکنون توپ در زمین آن‌ها می‌چرخد و کشورهای همجوار یقین دارند که افغانستان امن به نفعشان است. این مساله فرصتی برای افغان‌هاست تا کشوری را بسازند که مردم می‌خواهند و جهان را راضی کند. طی دوره آتی شاهد صحنه سیاسی متفاوتی در افغانستان خواهیم بود.

وی درباره نقش هبت الله آخوند زاده، رهبر طالبان در آینده سیاسی افغانستان گفت: آخوند زاده در زمان کنونی رهبر طالبان و مرد شماره اول آن باقی خواهد ماند.

وی بعید دانست که آخوند زاده در زمان کنونی در امور سیاسی مداخله کند.

ملاضعیف درباره احزاب سیاسی و آینده آن‌ها در افغانستان گفت: این مساله با قانون اساسی کشور در ارتباط است. طالبان برای تدوین قانون اساسی جدید تلاش خواهد کرد.

ضعیف گفت: مشکل پنجشیر حدود ۸۰ درصد حل شده است و طالبان برای پایان دادن به این پرونده از طریق مذاکره تلاش می‌کند. در مرحله اول طالبان برای تنگ کردن عرصه بر افراد مسلح در پنجشیر برای ممانعت از پیشروی آن‌ها به مناطق دیگر تلاش کردند و مانع پیشروی شدند و برای همین دلیلی برای حمله به پنجشیر وجود ندارد.

ضعیف بر لزوم هماهنگی میان طالبان و جامعه بین المللی به ویژه آمریکا و سازمان ملل تأکید کرد و گفت: پایه و اساس روابط میان دو طرف براساس عرف دیپلماتیک و احترام متقابل است. آمریکا فرصت خوبی دارد چراکه در اقتصاد افغانستان سرمایه گذاری می‌کند و این یک مساله ضروری برای آینده کشور است اما نقش سابق آمریکا در افغانستان غیرقابل قبول است. برای همین باید در روابطش بازنگری کند.

ضعیف درباره نهادهای نظامی گفت: هیچ کشوری و به ویژه افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش نمی‌تواند بدون نهادهای نظامی باشد. طالبان به زودی برای ترمیم و بازسازی نهادهای نظامی افغانستان تلاش می‌کند. ما به وزارت دفاع و کشور قوی نیاز داریم برای همین به اصلاحات می‌پردازیم.

وی از طالبان خواست برای باز کردن بانک‌ها اقدام سریعی انجام دهد و هشدار داد که ادامه رکود اقتصادی در افغانستان بحران بزرگی را به وجود می‌آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.