درخواست جهانی برای بازگشایی مدارس
به گزارش رویترز، با اعلام ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده، این کشور آخرین نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و به این ترتیب حضور نظامی آمریکا در این کشور پس از ۲۰ سال سرانجام پایان یافت. ساعاتی پس از آن که خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام شد، سفارت آمریکا در کابل در وب‌سایت خود اعلام کرد که تمام عملیات این سفارتخانه به حال تعلیق درآمده است. در وب‌سایت این سفارتخانه آمده است که کمک به شهروندان آمریکایی و خانواده‌های آنها در افغانستان از این پس در سفارت آمریکا در دوحه، قطر، انجام خواهد شد.

عملیات خروج نظامیان آمریکایی تنها ساعاتی پیش از فرا رسیدن مهلتی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تعیین کرده بود رخ داد. بایدن هدف انتقادات شدید جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها است که پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان و تصرف کابل را نتیجه سیاست او می‌دانند. مک‌کنزی همچنین اظهار داشته که آخرین پرواز شامل آن ده‌ها آمریکایی نشده است که نتوانسته‌اند خود را به فرودگاه برسانند. وی به خبرنگاران گفت: «مسائل ناراحت‌کننده بسیاری در رابطه با این پرواز وجود دارد. ما نتوانستیم همه آن کسانی را که می‌خواستیم با این پرواز از کشور خارج کنیم. با این حال به نظرم حتی اگر ده روز دیگر هم می‌ماندیم، باز نمی‌توانستیم همه را خارج کنیم».

جو بایدن در این بیانیه ضمن تایید خبر خروج‌ گفته که طبق نظر «تمام فرماندهان میدانی» آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان بهترین راه ممکن برای حفاظت از جان نیروهای نظامی ایالات متحده و تضمین امنیت خروج غیرنظامیان از این کشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم ضمن اعلام خروج با امنیت بیش از ۱۲۳ هزار نفر، از جمله شش هزار شهروند آمریکایی از افغانستان،  عملیات خروج این افراد را یک «اقدام وسیع نظامی، دیپلماتیک و انسان‌دوستانه و یکی از سخت‌ترین اقدامات در تاریخ آمریکا» خوانده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بدترین پایان جنگ در تاریخ آمریکا /درخواست جهانی برای بازگشایی مدارس» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.