کرونا درمان اختصاصی دارد؟

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: برخی افراد به محض ابتلا به کرونا یا علامت آن آن اصرار به استفاده از دارو دارند در حالی که کرونا درمان اختصاصی ندارد و بهترین درمان استراحت و استفاده از مایعات است.

دکتر شروین شکوهی افزود: برخی بیماران تصور می کنند هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز می کند، از تجربه و سواد بالاتری برخوردار است و  اصرار به استفاده از دارو دارند. 

او گفت: استفاده از مکملها در بیماران کرونایی هیچ ضرورتی ندارد.

این متخصص توضیح داد: کمبود ریزمغذی ها منجر به کاهش سطح ایمنی بدن می شود ولی این موضوع را باید پیش از ابتلا به کووید رعایت کنیم، بنابراین در زمان بیماری به هیچ عنوان استفاده از مکمل های دارویی به عنوان درمان اثربخش نیست و اگر کسی از قبل این دارو را مصرف نمی کرده در پی ابتلا به کرونا استفاده از این مکمل ها به هیچ عنوان در دوره درمان اثربخش نخواهد بود.

وی همچنین از استفاده خودسرانه از داروهایی مانند رمدسیویر را در مبتلایان به کرونا مورد انتقاد قرار داد گفت: این دارو در درمان بیمارانی که در منزل هستند اثربخشی ندارد و اگر به صورت خودسرانه  استفاده شود می‌تواند عوارض وحشتناکی به دنبال داشته باشد.

با اشاره به اینکه درمان‌های خودسرانه در مبتلایان به کووید ۱۹ در بیشتر موارد وضعیت بیمار را وخیم تر می‌کند، اظهار داشت: بهترین و موثرترین درمان کرونا عمل به توصیه‌های پزشک، استراحت و مصرف مایعات فراوان است.

 وی ضمن انتقاد از انجام خودسرانه و یا اصرار نابجای برخی مبتلایان به کرونا مبنی بر انجام سی‌تی‌اسکن خاطرنشان کرد: کرونا مثبت‌ها تنها در صورت تنگی نفس و یا پایین آمدن اکسیژن خون و آن هم با نظر پزشک نیاز به انجام سی تی اسکن دارند.

به گفته متخصص عفونی بیماران مبتلا به کرونا خصوصا افرادی که در منزل تحت درمان هستند و علامت‌های جدی و خطرناک ندارند به هیچ عنوان نیاز به سی تی اسکن، تجویز آنتی بیوتیک، کورتن، داروهای ضد ویروسی و دگزامتازون و غیره را ندارد.

 شکوهی با بیان اینکه مراجعه بیماران در دو یا سه روز اول ابتلا به کرونا به بیمارستان و درخواست سی تی اسکن غیرضروری است، گفت: غالبا با هر سی تی اسکن  به اندازه ۱۷۰ تا ۱۸۰ عکس ساده اشعه به بیمار وارد می شود، این عمل بی مورد ضررهای بی شماری مانند سرطان سینه و تیروئید را در پی دارد.

وی ادامه داد: درگیرشدن ریه ها، ماهیت اصلی ویروس کروناست که در بیشتر مبتلایان وجود دارد و عوارض جدی هم ندارد، بنابراین به هیچ عنوان انجام سی تی اسکن در افرادی که مبتلابه کووید هستند و در منزل تحت درمانند کاربرد ندارد. اکسیژن خون است که مشخص می کند، بیمار نیاز به مداخلات درمانی دارد یا خیر، بنابراین درمان در منزل، خودسرانه و با داروهای مختلف کاملا اشتباه است.

شکوهی بار دیگر استفاده خودسرانه از دارو در مبتلایان به کووید را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: این موضوع که باب شده و مردم به دنبال داروی رمدسیویر کاملا اشتباه است، این دارو در درمان بیمارانی که در منزل هستند هیچ اثربخشی ندارد و اگر این دارو در منزل استفاده شود می تواندعوارض وحشتناکی به دنبال داشته باشد. تجویز بی‌رویه کورتون توسط پزشکان و یا استفاده خودسرانه آن نیز مورد انتقاد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.