در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه چه گذشت؟

 وزیر امور خارجه فرانسه در این گفتگو، ضمن تبریک به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار گسترش تماسها و گفتگوها در خصوص مسائل مورد توجه طرفین گردید. 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد هیات حاکمه آمریکا بواسطه خروج غیر قانونی از برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرفهای اروپایی بدلیل بی عملی شان، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت. 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متاسفانه هیات حاکمه فعلی آمریکا نیز برغم ادعاهای قبلی در صدد استفاده از تحریمهای غیرقانونی بعنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضعگیری های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده ای را ایفا کند. 

طرفین در ادامه از اهداف کنفرانس بغداد در ترغیب تعاملات منطقه ای حمایت کردند. 

وزیر خارجه کشورمان در این ارتباط اظهار داشت بحرانهای منطقه ای نتیجه سیاستهای مداخله جویانه قدرتهای خارجی است و  سیاست خارجی دولت سیزدهم  به روابط با همسایگان اولویت می دهد و همانگونه که در نشست اخیر بغداد تصریح کردیم، ثبات منطقه راهکار بومی و درون منطقه ای دارد و هرگونه رفتار مداخله جویانه و غیرمسئولانه می تواند آشفتگی منطقه را بیشتر کند. 

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همچنین در مورد تحولات افغانستان گفتگو کرده و بر ضرورت همکاری برای ترغیب تمامی طرفها به تشکیل دولت فراگیر، به منظور تضمین ثبات و امنیت در این کشور و منطقه تاکید کردند. طرفین توافق کردند به گفتگوهای فی مابین در خصوص موارد یاد شده ادامه بدهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.