آمریکا: اداره متفاوت افغانستان به نفع طالبان است

نولاند شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، گفت: «دیپلمات‌های ما از کابل بازگشته‌اند، اما کار دیپلماتیک با شرکای خود در افغانستان ادامه دارد.  از شبکه عظیمی از کشورها که در عملیات خروج [از افغانستان] کمک‌های مهمی ارائه کردند، تشکر می‌کنیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در ادامه اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر ادامه تلاش‌های میدانی در مورد خروج [از افغانستان]، از جمله در مسیرهای زمینی هستیم. تلاش‌های ما در ۳۱ آگوست به پایان نرسید و تا خروج آخرین آمریکایی از افغانستان متوقف نخواهد شد».

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی انتظارهایی از هر دولت طالبان در مورد معیارهایی دارد که اعمال می‌کند، افزود: «اگر طالبان افغانستان را به گونه‌ای دیگر [نسبت به گذشته] اداره کنند، سود زیادی خواهند برد».

نولاند با بیان اینکه برای تکمیل خروج از افغانستان تماس‌های گسترده‌ای با طالبان داشتند، گفت:‌«ما به گفت‌وگوهای خود با طالبان ادامه می‌دهیم زیرا منافع ما و متحدان و شرکای ما را تامین می‌کند. ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کنند».

وی درباره مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل نیز توضیح داد:‌ «قطر و ترکیه برای راه اندازی مجدد فرودگاه کابل با طالبان همکاری خواهند کرد».

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «تاریخی» و «دستاورد فوق‌العاده» توصیف کردن فرار آمریکا از افغانستان، از سفر هفته آینده خود به منطقه غرب آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

این درحالیست که طی دو هفته عملیات خروج، ارتش آمریکا خسارات جانی سنگینی شد و طی انفجار انتحاری در فرودگاه کابل ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. علاوه بر این، برجا گذاشتن تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا انتقادات زیادی را متوجه رئیس‌جمهور و وزارت دفاع آمریکا کرده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.