انگلیس: با طالبان تعامل و ارتباط مستقیم خواهیم داشت

منابع رسمی پاکستان گزارش داد، «دومنیک راب» ظهر جمعه پس از دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان و مذاکره هیات‌های بلندپایه دو کشور، با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در اسلام‌آباد اظهار داشت: ما طالبان را به عنوان یک دولت به رسمیت نمی‌شناسیم اما با واقعیت‌های جدیدی در افغانستان روبرو هستیم.

وی افزود: لندن در عین حال ارتباط و تعامل مستقیم با طالبان را مهم می‌داند زیرا بسیاری از مسائل وجود دارد که باید به آن پرداخته شود از جمله خروج امن اتباع انگلیسی از کابل و آن دسته از شهروندان افغانستانی که در این کشور با دولت انگلیس همکاری داشتند.

راب افزود: طالبان مجموعه‌ای از تعهدات را انجام داده است که برخی از آن‌ها در سطح کلمات مثبت است با این حال ما باید آنان را مورد آزمون قرار بدهیم تا این حرف‌ها به گام‌های عملی تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: امیدواریم طالبان بتواند ثبات و پایان خشونت‌ها را در افغانستان به ارمغان آورد اما در حال حاضر صحبت درباره به رسمیت شناختن طالبان زود است.

دومنیک راب مدعی شد که ما خواستار فروپاشی بافت اقتصادی و اجتماعی افغانستان نیستیم و این به نفع طالبان نیز نیست بنابراین لندن مایل است از طریق سازمان‌های بشردوستانه در داخل افغانستان به کمک خود ادامه دهد اما برای این هدف ما نیز به یک محیط ایمن نیازمندیم.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود که دولت این کشور از شرکای منطقه از جمله پاکستان که نگران تهدید نفوذ افراد از افغانستان به مرزهای خود هستند، حمایت خواهد کرد و برای ایجاد افغانستانی مرفه از همسایگان این کشور نیز حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس: با طالبان تعامل و ارتباط مستقیم خواهیم داشت

رویکرد اسلام‌آباد در تعامل با طالبان متفاوت خواهد بود

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای انگلیسی خود در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل اسلام‌آباد با طالبان یا به رسمیت شناختن این گروه چگونه خواهد بود، گفت: ما همسایه افغانستان هستیم، بنابراین رویکرد ما باید متفاوت باشد.

قریشی افزود: ما طرفدار یک گروه و یا جناح خاص در افغانستان نیستیم. آنچه از گذشته آموخته‌ایم این است که افغانستان شامل اقوام مختلف است که طالبان نیز عضو برجسته میان سایر اقوام این کشور محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم افغانستان باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. تمرکز ما بر مردم افغانستان است زیرا آن‌ها در دهه‌های گذشته رنج زیادی کشیده‌اند. اسلام‌آباد منتظر است تا ببیند در چند روز آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وزیر خارجه انگلیس سومین دیپلمات ارشد از کشورهای اروپایی است که در کمتر از یک هفته گذشته به پاکستان سفر می‌کند. روزهای اخیر همتایان آلمانی و هلندی وی نیز در اسلام‌آباد با مقام‌های ارشد دولت پاکستان دیدار و پیرامون اوضاع افغانستان و افزایش تلاش‌های طرف پاکستانی برای کمک به خروج اتباع آن کشورها گفت وگو کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.