هشدار پوتین به طالبان؛ هرچه زودتر متمدن شوید

پایگاه ان.دی.تی.وی گزارش داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک نشست مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادیووستوک واقع در شرق دوردست روسیه گفت: روسیه علاقمند به فروپاشی افغانستان نیست. اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر کسی که طرف صحبت باشد وجود نخواهد داشت.

پوتین خاطر نشان کرد: هر چه زودتر طالبان وارد خانواده مردم متمدن شود، کار برای ارتباط و تماس برقرار کردن و تاثیر گذاشتن و سوال پرسیدن آسانتر خواهد بود.

این رهبر پرسابقه روسیه اظهار کرد، خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان که ماه گذشته میلادی تکمیل شده با "فاجعه" پایان یافت.

او ادامه داد: آنها ۱.۵ تریلیون دلار را صرف کل این کمپین کرده و نتیجه اش چه چیزی شد؟ هیچ نتیجه ای وجود نداشت.

پوتین گفت روسیه خواستار پیوستن هر چه زودتر افغانستان تحت رهبری طالبان به نظم بین المللی با هدف کمک به تقویت ثبات در منطقه است.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور روسیه خواستار تلاشهایی مشترک با هدف مشروع سازی یک نیروی سیاسی در افغانستان شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین در ادامه این اظهاراتش عنوان کرد، روسیه "مسئولیتی بزرگ" در زمینه مدیریت دقیق منابع طبیعی دارد.

پوتین بیان داشت: سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن از جمله پنج عضو دائمش باید مسئول نظم در جهان باشند.

با این حال او خاطر نشان کرد این سیاست که کشورها به تحمیل استانداردها از خارج از کشورها می پردازند همچنان در جا های دیگر جهان ادامه می‌یابد.

به گفته پوتین تعداد زیادی جنبش های رادیکال که هم اکنون در افغانستان فعالیت دارند همسایگان و همپیمانان روسیه را با تهدید مواجه می کنند. او اظهار کرد: جنبش طالبان همگن نیست هر چند که این جنبش عمدتا متشکل از قبایل پشتون است.

نمایندگان سازمانهای زیاد دیگری از جمله سازمانهای رادیکال نظیر داعش در افغانستان حضور دارند.افراد زیادی از جمله رادیکالها از زندانها آزاد شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.