هشدار ناتو به طالبان و روسیه

به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای دفاع اتحادیه اروپا به دنبال خروج آشفته غربی‌ها از افغانستان، طرح ایجاد یک به اصطلاح نیروی واکنش سریع، (first entry force") متشکل از ۵۰۰۰ سرباز را در نظر داشته و می گویند این بلوک نیاز به واکنش به درگیری‌های فراتر از مرزهایش دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: ما از تلاشهای هر چه بیشتر اتحادیه اروپا در حوزه دفاع استقبال می‌کنیم اما این نمی‌تواند جانشین ناتو شود و نباید کپی‌برداری از ناتو باشد زیرا ما یک مجموعه از نیروها را به همراه منابع اندک داریم.

در سال ۲۰۰۷ یک سیستم از گروه‌های رزمی اتحادیه اروپا به اندازه گردان و متشکل از ۱۵۰۰ سرباز ایجاد شد که بعدا به دلیل اختلاف بر سر بودجه و اکراه طرفها در استقرار نیروها هرگز مورد استفاده قرار نگرفت. به این ترتیب بیش از یک دهه است که تلاشهای اتحادیه اروپا برای ایجاد یک نیروی نظامی فلج شده است.

او اظهار کرد: منظور من این است که شما باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اتحادیه اروپا سالهای زیادی گروه‌های رزمی داشته که مستقر نشده‌اند.

ناتو در پی اقدام روسیه در سال ۲۰۱۴ در منظم کردن شبه جزیره کریمه به خاکش اقدام به تشکیل یک نیروی ضربت با آمادگی بسیار بالا کرد که آمریکا در آن با یک سری دارایی‌های نظامی رده بالایش مشارکت کرد.

دبیر کل ناتو در ادامه این مصاحبه گفت، این ائتلاف به دنبال خارج سازی تعداد هر چه بیشتری از افغانهای آسیب پذیر و حفظ ارتباط با طالبان است اما حاکمان جدید افغانستان باید نشان دهند که شایسته کمکها و به رسمیت شناخته شدن هستند.

ترکیه به عنوان عضو ناتو شش سال است که فرودگاه کابل را مدیریت می‌کند و پیشنهاد داده که به دنبال خروج سربازان آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو از افغانستان همچنان آن را عملیاتی نگه دارد و قطر نیز پیشنهاد کمک در این خصوص داده است. استولتنبرگ گفت با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و وزیر خارجه این کشور درباره این مساله به بحث پرداخته است.

او تاکید کرد تعداد زیادی از افغانهای همکار با نیروهای بین المللی که از سوی طالبان در خطر قرار دارند در افغانستان مانده اند.

او به رویترز اظهار کرد: ارتباط عملیاتی با طالبان برای خارج کردن افراد لازم است. ناتو توانسته بخش عمده کارمندانی که برای ما کار می کردند را خارج کند. اما هنوز افراد زیادی باقی مانده اند و ما به تلاش برای خارج کردن آنها ادامه خواهیم داد.

او نسبت به توقع به رسمیت شناختن سریع یک دولت طالبان در فاصله بیش از دو هفته بعد از آنکه این شبه نظامیان افراطگر کابل را تصرف کرده و به ۲۰ سال جنگ در افغانستان پایان دادند هشدار داد.

استولتنبرگ خاطر نشان کرد که همچنین هنوز برای قضاوت در خصوص تعیین ملا برادر، از بنیانگذاران طالبان، به عنوان رئیس دولت جدید افغانستان زود است.

او بیان کرد: ما آنها را بر مبنای کارهایشان قضاوت می کنیم نه بر مبنای حرفهایشان. ما آنها را از بابت آنچه که قول داده‌اند شامل جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه امن تروریستهای بین المللی و همینطور در زمینه حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و عبور آزاد پاسخگو خواهیم کرد.

دبیر کل ناتو تاکید کرد: ما از اهرمهایمان شامل اهرمهای سیاسی، دیپلماتیک، و مالی در قبال حاکمان جدید افغانستان استفاده خواهیم کرد و متحد خواهیم بود.

او اظهار کرد که مساله به رسمیت شناختن دیپلماتیک در میان کشورهای همپیمان عضو ناتو و کلیت جامعه بین المللی مورد بحث قرار می گیرد تا "به بالاترین میزان ممکن فشار به دولت طالبان وارد شود".

همچنین دبیر کل ناتو از روسیه خواست تا نسبت به رزمایش نظامی " Zapad-۲۰۲۱" و تعداد سربازان شرکت کننده به دنبال به صدا در آمدن زنگ خطر در لهستان، منطقه بالتیک و اوکراین در قبال نیات مسکو، شفاف برخورد کند.

به گفته مقامهای ائتلاف ناتو، رزمایش قبلی این سری که روسیه در طول مرز مشترکش با ناتو برگزار کرد ابعاد گسترده‌ای داشته در حالی که مسکو عادت دارد بر خلاف قوانین بین المللی ابعاد و اندازه رزمایشش را کمتر گزارش کند.

دبیر کل ناتو اظهار کرد: روسیه باید به شکلی شفاف و قابل پیش بینی رفتار کند.

استولتنبرگ از مسکو خواست وظایفش بر اساس سند وین، یک توافق بین المللی اداره کننده رزمایش های نظامی در اروپا، را برآورده کند و گفت: چیزی که ما قبلا دیده‌ایم این بوده که تعداد سربازان شرکت کننده در این رزمایش به میزان چشمگیر فراتر از تعداد اعلام شده بوده‌اند.

وی افزود: واقعیت این است که روسیه از زمان پایان جنگ سرد هرگز یک رزمایش را در معرض بازرسیهای اجباری قرار نداده است. بنا براین ما هوشیار خواهیم بود.

هشدار ناتو به طالبان و روسیه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.