ورود سازمان اطلاعات ملی آمریکا به پرونده شکایت محمد بن سلمان از مقام سابق سعودی

به گزارش ایسنا، شبکه "CNN" آمریکا اعلام کرد که دستگاه اطلاعات ملی آمریکا در شکایت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در آمریکا علیه سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات کشورش ورود کرده است.

طبق این گزارش، آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا با ارسال نامه‌ای به دادگاه ناحیه ماساچوست در این پرونده ورود کرده است.

CNN در ادامه آورده است: نامه هاینس طبق امتیاز اسرار دولتی ارسال شد که به ندرت برای جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه که می‌تواند به امنیت ملی ایالات متحده آسیب برساند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آوریل هینز از امتیازات اسرار دولتی استفاده کرده است تا جلوی انتشار اطلاعات محرمانه‌ای که می‌توانست به امنیت ملی ایالات متحده آسیب جدی برساند، را بگیرد.

در این گزارش آمده است: هینز در این نامه اعلام کرده است که این اقدام را طبق اطلاعات شخصی‌اش و به دنبال احتمال افشای اطلاعاتی در پرونده مدنی یک شرکت هلدینگ دولتی سعودی علیه سعد الجبری اتخاذ کرده است.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از باب لت، مشاور سابق آژانس اطلاعات آمریکا نوشت: با توجه به اینکه چنین دعاوی میان طرفین خصوصی صورت می‌گیرد، مداخله هاینز بسیار نادر است.

وی افزود:"من فکر نمی‌کنم آوریل یا دادستان کل آمریکا فقط به دلیل این که مورد چالش برانگیزی در پرونده وجود داشته باشد، امتیاز اسرار دولتی را تأیید کنند. ما می‌توانیم فرض کنیم کسی آنها را متقاعد کرده است که اگر آنها اطلاعاتی را در این پرونده افشا کنند، ضرر بزرگی (برای آمریکا) خواهد داشت.

دفتر مدیر اطلاعات ملی و وزارت دادگستری آمریکا و همچنین سفارتخانه عربستان سعودی در واشنگتن به سوالات سی‌ان‌ان درباره این مداخله هینز پاسخ نداده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان اواسط مرداد نیز اعلام کرد که وزارت دادگستری آمریکا با طرح درخواستی تلاش کرده به بهانه حفاظت از اسرار اطلاعاتی طبقه بندی شده و امنیت ملی در پرونده سعد الجبری، مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستان مداخله کند.

وزارت دادگستری آمریکا با طرح این درخواست تلاش کرده تا در پرونده دادگاهی موجود بین سعد الجبری و شرکت‌های عربستانی شاکی از او به اتهام کلاهبرداری مداخله کند.

این پرونده از سوی یک گروه از شرکت‌های عربستانی تحت مالکیت صندوق ثروت حاکمیتی عربستان تحت ریاست محمد بن سلمان، در دادگاهی در ماساچوست علیه جبری مطرح شده است. همچنین پیشتر نیز یک پرونده مشابه در این زمینه در یک دادگاه کانادایی مطرح شده بود.

این شرکت‌ها الجبری را به اختلاس کردن میلیاردها دلار پول صندوق‌های دولتی در ضمن فعالیت‌هایش که از نزدیک زیر نظر محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بودند، متهم می‌کنند، ولیعهد سابقی که در سال ۲۰۱۷ سرنگون شده و تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و پسرعمویش محمد بن سلمان به جایش نشست.

الجبری یک مقام ارشد سابق ضدتروریسم عربستان است که روابط نزدیکی با سازمان سیا در آمریکا داشته است. قانونگذاران آمریکایی پیشتر به او از بابت نجات جان صدها آمریکایی اعتبار داده‌اند. او یک عنصر واسط کلیدی بین آژانس‌های جاسوسی غربی و دستگاه اطلاعاتی عربستان محسوب می‌شده است.

او بعد از سرنگون شدن رئیس سابقش یعنی بن نایف، از عربستان گریخت و در سال ۲۰۱۸ وارد کانادا شد و هم اکنون نیز در آنجا اقامت دارد.

یک منبع آگاه سابقا به میدل ایست آی گفت که وفاداری جبری به بن نایف و اشراف چند دهه‌ای او به فعالیت‌های داخلی وزارت کشور قدرتمند عربستان او را هدف محمد بن سلمان قرار داده است.

ورود سازمان اطلاعات ملی آمریکا به پرونده مقام سابق سعودی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.