آمادگی رهبران طالبان برای اعلام دولت جدید

همزمان با ادامه درگیری‌ها میان طالبان و مخالفان آن‌ها در دره پنجشیر، مسئولان طالبان از آمادگی خود برای اعلام دولت جدید سخن گفته اند.

  «احمد وثیق» معاون کمیسیون فرهنگی طالبان اعلام کرد: آمادگی‌ها برای اعلام دولت جدید در افغانستان در حال نهایی شدن است و به زودی دولت جدید اعلام و در هفته جاری این مراسم برگزار می‌شود.

«انعام الله سمنگانی» عضو کمیسیون فرهنگی و یکی از سخنگویان طالبان نیز گفته است هیچ مانعی بر سر راه اعلام دولت جدید در افغانستان وجود ندارد.

گفته می‌شد عصر روز جمعه مراسم اعلام دولت جدید طالبان در افغانستان برگزار شود، اما اعلام دولت و نظام سیاسی جدید در این کشور بدون دلیل ارائه شده از سوی طالبان به تعویق افتاد.

در این حال برخی آگاهان، درگیری‌های پنجشیر را که حدود شش روز از آن می‌گذرد و همچنین برخی اختلافات درون گروهی طالبان را مانعی برای تشکیل دولت جدید طالبان می‌دانند.

درگیری‌ها در پنجشیر به صورت پراکنده ادامه دارد و هر دو طرف ادعای تلفات سنگین و شکست همدیگر را مطرح می‌کنند، طالبان امروز اعلام کرد؛ به جز یک شهرستان و مرکز استان پنجشیر سایر مناطق این استان به کنترل طالبان درآمده است، اما «فهیم دشتی» یکی از سخنگویان مخالفان طالبان در پنجشیر گفت: شهرستان «پریان» پنجشیر از تصرف طالبان آزاد شده است.

امروز شماری از علمای دینی نیز در شهر کابل بر پایان جنگ و برقراری آتش بس در پنجشیر تاکید کردند و ادامه مذاکرات دوجانبه را برای حل مسئله پنجشیر از راه مسالمت آمیز خواستار شدند.

علمای دینی با بیان اینکه طالبان نزدیک به دو سال با آمریکایی‌ها مذاکره کردند، افزودند: طالبان با برادران خود در پنجشیر نیز راه مذاکره و تفاهم را درپیش گیرند.

همزمان با تاخیر اعلام دولت جدید توسط طالبان، ژنرال «فیض حمید» رئیس سازمان اطلاعات پاکستان نیز که از روز گذشته به کابل آمده است با مسئولان طالبان درباره موضوعات مورد علاقه دیدار و گفتگو کرد، برخی منابع خبری گفته اند رئیس سازمان اطلاعات پاکستان پس از دیدار با مسئولان طالبان با «گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی افغانستان نیز دیدار و هر دو طرف درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفتگو کردند.

در پی تحولات جدید در افغانستان از جمله پایان اشغالگری آمریکا و خروج خفت بار نظامیان آمریکایی از این کشور و تسلط طالبان بر کابل و تقریبا تمامی افغانستان بجز پنجشیر، تجارت و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور با رکود مواجه شده است.

«خلیل الرحمان حقانی» یکی از اعضای هیئت رهبری طالبان امروز در یک گردهمایی در کابل بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری تجار و سرمایه گذاران افغان تاکید کرد و شرایط فعلی امنیتی را برای سرمایه گذاری در این کشور مناسب توصیف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.