شامخ مردادماه به 46.59 واحد رسید

براساس نظرسنجی انجام شده از فعالان اقتصادی در مرداد ماه اکثر فعالیت‌های کسب و کار به دلیل شرایط ناشی از تعطیلات پیک پنجم کووید۱۹ و همچنین نااطمینانی طرف تقاضا از تغییرات سیاست گذاری کشور همچنان برای پنجمین ماه پیاپی با رکود تقاضا روبرو بودند که منجر به کاهش شدید فروش شده است.

همچنین شاخص مدیران خرید صنعت در مرداد ۴۵.۲۴ به دست آمده است و همچنان روند کاهشی در بخش صنعت وجود دارد، اما کاهش آن نسبت به تیرماه اندکی ملایم‌تر است. در بین زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعت فقط «سرعت انجام و تحویل سفارش» و «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» عدد بالای ۵۰ را به ثبت رسانده و سایر زیرشاخص‌ها زیر ۵۰ بوده‌اند. اختصاص عدد بالای ۵۰ برای این دو شاخص نشان دهنده آن است که بخش صنعت توانسته تا حدودی روند بهبود را پیش گیرد، اما با وجود اینکه این دو شاخص توانسته اند عدد بالای ۵۰ را بدست آورند با این حال در میان شاخص های مورد ارزیابی شاخص «مقدار تولید محصولات» کمترین مقدار را داشته است که با این شرایط می توان گفت بخش صنعت هنوز نتوانسته میزان تولید خود را افزایش دهد، شاخصی که شاید بتوان گفت بیشترین تاثیر را در کل صنعت به عهده دارد.  

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «کاهش شدید میزان فروش بازارها در پنجمین ماه 1400» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.