هشدار تونی بلر به غرب در پی قدرت‌گیری طالبان

نخست‌وزیر پیشین انگلیس اظهار کرد: ایدئولوژی اسلام‌گرایی تهدیدی اصلی برای کشورهای غربی و کل جامعه جهانی است.

تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در اظهاراتش در آکادمی تحقیقات امنیت و دفاع انگلیس (RUSI)، اعلام کرد: جهان باید رویکرد یکپارچه‌ای برای مقابله با ایدئولوژی رادیکالی در نظر بگیرد.

بلر اظهار کرد: اسلام‌گرایی چه به شکل ایدئولوژی یا به شکل خشن تهدیدی در وهله اول علیه امنیت ماست. اگر مهار نشود این تهدید به ما خواهد رسید حتی اگر از لحاظ مسافتی از ما دور باشد. مثل آنچه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نشان داد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس اضافه کرد: ایدئولوژی اسلام‌گرایی مثل کمونیستی انقلابی است در نهایت از طریق ادغام قدرت سخت و نرم درهم شکسته خواهد شد.

او اضافه کرد: بعد از سقوط نظام در افغانستان کشورهای پیشرو در جهان نیاز دارند که به شکل خاص به منظور توسعه استراتژی منسجم، متحد شوند. حتی اگر رایزنی‌های اولیه به شکل اساسی از سوی کشورهای غربی انجام شود.

بلر خاطرنشان کرد: ما قادر به ایجاد هم‌پیمانانی وفادار در جهان اسلام از جمله کشورهای خاورمیانه خواهیم بود که می‌خواهند دین‌شان از تاثیر افراط‌گرایی رها شود.

طبق گفته بلر، دیدگاه جایگزین برای مشکل اسلام‌گرایی با توجه به تهدید درجه دو لازم است و مقابله با خطرناک‌ترین مظاهر آن با استفاده از نیروهای ویژه، حملات پهپادها و انجام عملیات مبارزه با تروریسم ضروری است.

این مقام سابق انگلیس تاکید کرد، چنین استراتژی محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد و تحولات افغانستان اشاره ندارد که ساکنان محلی دولت طالبان را به دموکراسی لیبرالی ترجیح می‌دهند.

او اشاره کرد: تمایل مقامات کشورهای غربی به اجتناب از وقوع تلفات در صفوف نظامیان متمرکز در خارج از کشور به منزله مانعی مقابل اجرای مقایسه‌هایی در آمیخته برای مشکل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.