چین طالبان را به رسمیت نمی شناسد

«وانگ ونبین» روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در پکن افزود: پکن همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و از مردم این کشور در انتخاب مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی حمایت می کند.

این مقام چینی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به سخنان «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آن که روسیه و چین از دیگر کشورها بیشتر خواهان باقی ماندن آمریکا در افغانستان و از بین رفتن منابع ایالات متحده در آن کشور هستند، گفت: این سخنان تنها  به منظور توجیه شکست آمریکا در افغانستان بیان شده و ماهیت سلطه جو و قلدرمابانه واشنگتن در جهان را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: آمریکا عامل بروز و شکل گیری مسائل امروز افغانستان است و جنگ ۲۰ ساله خسارات و رنجی عظیم برای مردم این کشور به جا گذاشته است.

به گفته وی، آمریکا باید در برقراری صلح و بازسازی افغانستان مسئولیت خود را بر عهده بگیرد نه این‌که با ترک این کشور وظایفش را بر دوش کشورهای همسایه کابل  و جامعه جهانی بیاندازد.

وانگ اظهار کرد: آمریکا باید اشتباهات خود را بازنگری کند و دیگر حضور نظامی، ایدئولوژی و ارزشی خود را بر دیگران تحمیل نکند و از تکرار اقدامات گذشته خود در افغانستان بپرهیزد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.