شرط روسیه برای شرکت در مراسم اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، اگر دولت جدید افغانستان شامل نمایندگان تمامی اقوام و نیروهای سیاسی این کشور باشد، طرف روسی به همراه دیگر کشورهای دعوت شده، با خرسندی در مراسم اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان شرکت می‌کند.

لاوروف روز گذشته (دوشنبه) در پاسخ به خبرنگار تاس در این باره توضیح داد: «ما تمایل داریم تا از روند شکل گیری دولتی در افغانستان حمایت کنیم که متشکل از طیف وسیعی از نمایندگان جامعه این کشور، از جمله جنبش طالبان و دیگر گروه‌های قومی- شامل ازبک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها باشد. به عقیده ما تنها چنین دولتی فراگیر خواهد توانست انتقال پایدار به یک حیات سیاسی کارآمد در افغانستان را تأمین کند. اگر صحبت بر سر تشکیل چنین دولتی فراگیر باشد، ما به همراه دیگر کشورهای دعوت شده و تأثیرگذار بر روند اوضاع، با رضایت خاطر در مراسم اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان شرکت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که مقامات مسکو از تلاش طالبان برای شکل گیری هر چه زودتر یک دولت فراگیر استقبال می‌کند. وی گفت: «مسلماً ما به این مسئله تمایل داریم و از کشور همسایه خود افغانستان درخواست می‌کنیم که در این جهت تلاش کنند تا تمامی گروه‌های قومی و سیاسی این کشور در دولت نماینده داشته باشند و امیدواریم که این مسئله تحقق پیدا کند و البته این تصمیم گیری باید از سوی ملت افغانستان اتخاذ شود.»   

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه شبکه تلویزیونی الجزایره به نقل از نماینده جنبش طالبان اعلام کرد که کشورهای روسیه، چین، ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و قطر برای شرکت در مراسم رسمی اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان دعوت شده‌اند.     

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.