بوریس جانسون عده انتخاباتی‌اش را زیر پا گذاشت

بوریس جانسون روز سه‌شنبه در مجلس عوام گفت که بر اساس طرح تحول نظام سلامت، سهم بیمه شاغلین از آوریل سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۲۵ درصد افزایش می‌یابد تا هزینه‌های «غیر قابل پیش بینی و فاجعه‌بار» کرونا را جبران کند. او امیدوار است که از این طریق ۱۲ میلیارد پوند به درآمدهای دولت اضافه شود تا بدهی‌های سنگین سازمان ملی درمان را که به مرز ورشکستگی رسیده سامان دهد.

نخست وزیر انگلیس افزود که تامین هزینه‌های این طرح بین افراد، شرکت‌های تجاری و آنهایی که درآمدهای بیشتری دارند تقسیم می‌شود. به این ترتیب از اکتبر سال ۲۰۲۳ افرادی که بیشتر از ۲۰ هزار پوند دارایی دارند به نسبت درآمدی که کسب می‌کنند در هزینه‌های درمانی خود سهیم خواهند بود.

جانسون عنوان کرد که این سهم از ۸۶ هزار پوند (۱۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار)  در طول حیات افراد تجاوز نخواهد کرد اما با در نظر گرفتن میانگین درآمد افراد در انگلیس هزینه سنگینی به‌شمار می‌رود. او پیش‌بینی کرده که بر اساس طرح یادشده، ۳۶ میلیارد پوند اعتبار در عرض سه سال آینده برای توسعه بخش درمان جمع‌آوری می‌شود و به این ترتیب ظرفیت پذیرش بیماران در مراکز درمانی به میزان ۱۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

نخست وزیر انگلیس در سخنانش به این مساله اعتراف کرد که وعده‌های انتخاباتی حزب محافظه کار را زیر پا گذاشته اما با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا چاره‌ای برای دولت نمانده بود. وی با بیان اینکه همه‌گیری کرونا در برنامه‌ هیچ دولتی پیش‌بینی نشده بود ادعا کرد که دولت او رویکرد منصفانه‌ای را در پیش گرفته است.

با این حال نمایندگان مجلس انگلیس طرح دولت را به باد انتقاد گرفته و توهین آمیز خواندند. «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس گفت که اجرای طرح یادشده مردم را فقیرتر می‌کند. «اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دمکرات هم افزایش مالیات‌ها برای جبران هزینه‌های درمانی را ناعادلانه خواند.

این درحالیست که اقتصاد انگلیس در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را تجربه کرد. بر اساس گزارش دفتر آمارهای ملی انگلیس (اوان‌اس) رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹.۹ درصد سقوط کرد. «ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس می‌گوید که حال و روز اقتصاد وخیم است و اعمال محدودیت‌های کرونایی ضربه سنگینی را وارد کرد.

کرونا وعده انتخاباتی جانسون را شکست

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.