اعضای دولت موقت طالبان را بشناسید

ذبیح الله مجاهد روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان رئیس کابینه موقت انتخاب شدند.

 در پی اعلام تشکیل دولت طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا حضور فعالیت داشتند، واشنگتن "نگرانی" خود را در مورد دولت طالبان ابراز کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش نگران "وابستگی و سوابق" برخی از افرادی است که توسط طالبان برای تصدی پست‌های محوری در دولت این کشور تعیین شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سوابق اعضای دولت موقت طالبان را در ادامه می خوانید:

"ملامحمدحسن آخوند" رئیس دولت طالبان  و رئیس شورای رهبری این گروه او از قندهار، خاستگاه اصلی طالبان و جز گروه موسسان است که در ۲۰ سال گذشته به عنوان رئیس شورای رهبری کار کرده و در بین طالبان طرفداران زیادی دارد و بیشر در بین افراد این گروه وجهه مذهبی دارد.

ملامحمدحسن از چهره‌های نزدیک به ملاهبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان است و گفته شده است که وی در دوره قبلی حاکمیت طالبان در افغانستان در پست های وزارت خارجه نخست وزیری کار کرده است.

ملاعبدالغنی برادر

وی از قندهار و یکی از چهار نفر موسس اصلی این گروه است که در سال ۱۹۹۴ با ملامحمدعمر گروه طالبان را تأسیس کردند و ملابرادر در سال ۱۳۴۷ در استان اورزگان متولد و در قندهار بزرگ شده است.

ملابرادر نیز درس دینی خوانده  و از قوم پوپلزی یکی از قبایل قندهار می باشد که پیش از این نیز در پست های معاونت ملامحمدعمر و معاونت وزارت دفاع طالبان کار کرده است.

ملابرادر مدتی در زندان دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) بسر می برد و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان برای رهایی وی از زندان تلاش های زیادی کرد زیرا باورها بر این بود که ملابرادر یک شخص میانه‌رو و صلح طلب است.

وی پس از آزادی از زندان نظامیان پاکستان به ریاست دفتر قطر برای مذاکره با آمریکایی‌ها منسوب شد و در این مدت ضمن امضای توافقنامه صلح با زلمی خلیل‌زاد به  کشورهای منطقه سفرهای زیادی کرده است.

اکنون ملابرادر بعنوان معاون ملامحمدحسن آخوند یا معاون رئیس دولت در کابینه موقت گماشته شده است.

عبدالسلام حنفی

مولوی عبدالسلام حنفی (علی مردان قل) عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر و مذاکره کننده ارشد این گروه در یک دهه گذشته بوده است که از قوم ازبک است و نقش پل ارتباطی مهمی بین طالبان و ازبک‌های افغانستان و برخی کشورهای ترک‌تبار آسیاب مرکزی ایفا کرده است.  

عبدالسلام حنفی حدود ۵۲ سال پیش در شهرستان درزاب در استان شمالی فاریاب به دنیا آمده است.

وی مانند هزاران کودک دیگر افغانستان و رهبران طالبان در مدرسه حقانیه که ملامحمد عمر و جلال الدین حقانی نیز در آن درس خوانده بودند، درس دینی خوانده است.

عبدالسلام حنفی اکنون بعنوان معاون دوم ملامحمدحسن رئیس دولت گروه طالبان منسوب شده و تنها ازبکی است که در وقت طالبان مشاهده می شود.

ملا محمد یعقوب

محمد یعقوب، پسر ملا عمر، موسس و رهبر طالبان است که گفته می شود در سال ۱۳۷۰ متولد شده  و در کراچی پاکستان  در علوم دینی تحصیل کرده است.

نام ملایعقوب پس از انتشار خبر مرگ ملاعمر در سال ۱۳۹۴ در رسانه ها منتشر شد و نخستین بار به رسانه ها گفت که پدرش ملا عمر به مرگ طبیعی از دنیا رفته و با این سخنان خود گمانه زنی‌ها در باره کشته شدن ملاعمر را پایان داد.

ملایعقوب در ۱۳۹۵ پس از انتخاب هبت‌الله آخوندزاده به رهبری طالبان به عنوان مسئول کمیته نظامی در ۱۵ استان افغانستان تعیین شد و همچنین به عنوان عضو شورای تصمیم گیری طالبان شناخته شد.

وی در سال ۱۳۹۹ در سمت رهبر کمیسیون نظامی طالبان معرفی شد، جایگاهی که او را مسئول عملیات نظامی این گروه ساخت.

ملایعقوب شب گذشته ا طرف گروه طالبان بعنوان سرپرست وزارت دفاع گماشت شد

سراج الدین حقانی

سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی می باشد براساس گزارش ها در سال ۱۳۵۲ متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد.

وی پسر جلال الدین حقانی یکی از رهبران شناخته شده مجاهدین در جنگ علیه شوروی سابق می باشد و از قوم غلجایی است.

وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده است و اکنون علاوه بر رهبری شبکه حقانی بعنوان معاون ملاهبت الله نیز ایفای وظیفه می کند.

سراج الدین حقانی بعنوان سرپرست وزارت کشور افغانستان منسوب شده است.

«امیرخان متقی»

امیرخان متقی از جمله شخصیت‌های مهم طالبان و مسئول اداره امور در شورای وزیران بوده و در دوره حاکمیت قبلی این گروه بعنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز وظیفه اجرا کرده است.

وی در تحکیم قدرت نظامی و سیاسی طالبان در سراسر کشور نقش مهمی داشته است.

در سال ۱۹۹۷ پس از سقوط مزارشریف، متقی رهبری نیروهای طالبان را در منطقه شمال رهبری کرد و در تصرف استان قندز نقش داشت.

متقی پیش از این بعنوان رئیس ارشاد و تبلیغ طالبان کار می کرد و اکنون سرپرست وزارت خارجه طالبان مقرر شده است.

شیرمحمدعباس استانکزی

شیرمحمد عباس استانکزی، متولد ۱۳۳۸ در استان لوگر، در شرق افغانستان است که از دانشکده نظامی کابل فارغ شده است و در آکادمی نظامی دهرادون هند نیز دوره تکمیلی نظامی را گذرانده است.

شیرمحمد عباس استانکزی در دوران حکومت طالبان، معاون وزیر امور خارجه و مدتی نیز معاون وزیر بهداشت بوده است.

وی در تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه از افراد مطرح بوده و زمانی هم ریاست این گروه را برعهده داشت.

برخی منابع در افغانستان هم بارها تصاویر وی را در کنار محمداشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد منتشر کرده و از آنها بعنوان هم کلاسی‌های دانشگاه آمریکایی بیروت نام برده اند.

عباس استانکزی بعنوان معاون وزارت خارجه در دولت سرپرست گروه طالبان منسوب شده است.

عبدالحکیم حقانی

عبدالحکیم حقانی متولد سال ۱۳۳۶ در استان قندهار و از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است و گفته شده است که وی از دوستان نزدیک ملا عمر، رهبر پیشین این گروه است و در تشکیل گروه طالبان هم نقش مهمی داشته است.

نام عبدالحکیم حقانی پس از اتتخاب  وی بعنوان رئیس تیم مذاکره کننده طالبان با هیأت کابل رسانه ای شد و ریاست این هیأت را در دوحه برعهده گرفت.

وی سرپرستی وزارت دادگستری گروه طالبان را برعهده دارد.

خیرالله خیرخواه

خیرالله خیرخواه زاده ۱۹۶۷ سیاست‌مدار اهل قندهار افغانستان است. وی عضو طالبان و استاندار دوره حاکمیت قبلی این گروه در هرات است.

خیرخواه  در سال  ۲۰۱۱ بدست آمریکایی اسیر شده و مدتی را در بازداشتگاه گوانتانامو سپری کرده است و در سال ۲۰۱۴ آزاد شد.

خیرالله خیرخواه اکنون بعنوان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گماشته است.

قاری فصیح الدین

وی از تاجیک های استان بدخشان و یکی از مهمترین فرماندهان جنگی گروه طالبان است و در دوره ها گذشته بعنوان استاندار خودخوانده طالبان انجام وظیفه کرده است.

در حمله بر استان پنجشیر وی فرماندهی نیروهای طالبان را برعهده داشت و خبر کشته شدنش نیز منتشر شد اما ذبیح الله مجاهد آنرا تکذیب کرد.

اکنون وی تنها تاجیک تبار است که  در کابینه جدید گروه طالبان مشاهده می شود و بعنوان فرمانده ارتش طالبان منسوب شده است.

عبدالحق وثیق

وی  ۴۸ ساله و در شهرستان خوگیانی استان غزنی افغانستان زاده شده است، در دوره قبلی حاکمیت گروه طالبان بعنوان معاون استخبارات این گروه ایفای وظیفه می کرد و پس از ساقط شدن حاکمیت این گروه در حمله آمریکا از استان غزنی دستگیر و به گوانتانامو منتقل شد.

وثیق  در مدرسه دینی ضیاءالمدارس کویته پاکستان آموزش دیده و پس از تصرف کابل توسط گروه طالبان در ۱۳۷۵، با قاری احمدالله رئیس دستگاه استخبارات قبلی طالبان ارتباط کاری پیدا کرد و به زودی معاونش شد.

وثیق ارتباط مستقیم با ملا محمدعمر رهبر طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار داشت. از ا وثیق به عنوان کسی نام برده شده که در کانون تلاش‌های طالبان برای اتحاد گروه‌های تندرو اسلامی و هماهنگی آنها با طالبان قرار داشته است.

وی اکنون ریئس دستگاه استخبارات گروه طالبان منسوب شده است.

ملافاضل مظلوم

محمدفاضل مظلوم  حدود ۵۰ ساله از استان اورزگان و یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان نظامی طالبان در سال‌های نیمه دوم دهه هفتاد بود.

وی در جنگ‌های مرگبار ۱۳۷۷ و ۱۳۸۰ در مناطق شمالی افغانستان، نقش کلیدی داشت.

گفته می شود که وی از طرف سازمان ملل متهم به ارتکاب جنایات جنگی بوده و مسئول کشتار هزاران نفر از هزاره‌های مزار شریف در سال ۱۳۷۷ است.

ملا فاضل در سمت‌های معاون وزارت دفاع، رئیس ستاد ارتش و فرماندهی نظامی طالبان کار کرد، اما در زمان شکست این گروه، در نوامبر ۲۰۰۱ به ژنرال عبدالرشید دوستم از رهبران اتحاد شمال تسلیم شد و دوستم وی را به آمریکایی‌ها تحویل داد و راهی گوانتانامو شد.

ملافاضل اکنون در کابینه جدید گروه طالبان بعنوان سرپرست وزارت دفاع گماشته شده است.

 نورالله نوری

نورالله نوری ۵۰ ساله ساکن اصلی استان زابل، در زمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان در پاییز ۲۰۰۱ فرمانده نظامی طالبان در استان بلخ بود.

وی در دوره قبلی حاکمیت طالبان بعنوان استاندار بلخ و لغمان کار کرده است.

نوری به اتهام دست داشتن در کشتار دسته‌جمعی در شهر مزار شریف در ۱۳۷۷، وارد فهرست سیاه سازمان ملل نیز شده است.

وی در نوامبر ۲۰۰۱ همراه با ملا فاضل مظلوم به ژنرال دوستم تسلیم شد و دوستم آنها را به آمریکایی‌ها تحویل داد.

وی شب گذشته بعنوان سرپرست وزارت مرزی و امور قبایل مقرر شد.

قاری دین‌محمد حنیف

دین‌محمد حنیف در سال ۱۳۴۲ در شهرستان «یفتل» ولایت بدخشان بدنیا آمده است و در سال ۱۳۶۴ به  پاکستان رفته و در مدارس مختلف خیبر پختونخوا تحصیل کرد.

وی پس از تصرف کابل توسط طالبان در نخست وزیر برنامه‌ریزی و سپس به عنوان وزیر تحصیلات عالی کار کرد.

دین محمد حنیف پس از حمله آمریکا نیز در سال ۲۰۰۳ میلادی مسئولیت نیروهای طالبان در بدخشان را به عهده داشت و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز به عنوان عضو کمیسیون سیاسی و شورای رهبری طالبان تعیین شد.

دین محمد حنیف اکنون بعنوان سرپرست وزارت اقتصاد گروه طالبان تعیین شده است.

هدایت الله بدری سرپرست وزارت دارایی، نورالله منیر  سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نور محمد ثاقب  سرپرست وزارت حج و اوقاف، محمد یونس اخوندزاده سرپرست وزارت توسعه روستایی، محمد خالد  سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر، عبدالمنان عمری - سرپرست وزارت فواید عامه، محمد عیسی خخوند سرپرست وزارت معادن و پترولیم، عبدالطیف منصور سرپرست وزارت آب و برق، حمیدالله اخوندزاده  سرپرست وزارت امور ترانسپورت (حمل و نقل)، عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت آموزش عالی، نجیب‌الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و خلیل الرحمان حقانی سرپرست وزارت مهاجران است که اطلاعات زیادی در باره سوابق آنها در دست نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.