واکنش فرانسه به گزارش محرمانه آژانس اتمی درباره ایران

سخنگوی‌ وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در بخش پرشش و پاسخ نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره گزارش محرمانه اخیر آژانس بین‌النللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: نتیجه دو گزارشی که مدیرکل آژانس اتمی دیروز منتشر کرد یک بار یک دیگر نشان‌دهنده عدم همکاری جدی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیشروی دردسرساز برنامه هسته‌ای ایران - از جمله فعالیت‌هایی که هیچ‌گونه توجیه غیرنظانمی معتبری ندارند - می‌باشد.

وی در ادامه افزود: ما به طور نزدیک با شرکای‌مان برای ارائه پاسخی به این شرایط رایزنی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارش خود از ناکامی پیاپی ایران در پاسخ‌گویی نسبت به ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران انتقاد کرد.

آژانس اتمی در یکی از دو گزارش فصلی خود آورده بود: مدیرکل آژانس نگرانی عمیقی نسبت به این دارد که مسائل پادمانی فوق‌الذکر در رابطه با چهار مکان در ایران که به آژانس گزارش نشده بودند همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

در گزارش دوم آمده بود که ایران باید "بدون تاخیر" مشکلات مرتبط با سایت‌ها در ایران از جمله سوال‌ها درخصوص چهارمین مکانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آنجا بازدید نکرده را حل کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود نوشته که ایران به بازرسان آژانس اتمی اجازه دسترسی به برخی سایت‌های هسته‌ای را نداده و درحال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش می‌باشد.

 در گزارش آژانس اتمی همچنین برآورد شده بود که ایران در حال حاضر نزدیک به ۸۴.۳ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار داشته باشد.

ایران در گزارش پیشین آژانس اتمی در ماه مه حدود ۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ۲.۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دراختیار داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.