موضع کاخ سفید برای به رسمیت شناختن طالبان

کاخ سفید با اعلام اینکه ایالات متحده در به رسمیت شناختن دولت موقت و جدید در افغانستان شتابزده عمل نخواهد کرد، از گفتگو با مقامات طالبان برای خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان خبر داد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن در نشست خبری روزانه خود خطاب به خبرنگاران گفت: «هیچ کس در این دولت [بایدن] نه شخص رئیس جمهور و نه هیچ فرد دیگری در تیم امنیت ملی نمی‌گوید که طالبان مورد احترام جامعه جهانی است. آنها [طالبان] این احترام را به هیچ وجهکسب نکرده‌اند و ما هم هرگز یک چنین ارزیابی از آنها نداشته‌ایم. این یک دولت موقت است که شامل چهار تن از نیروهای سابقاً زندانی طالبان می‌شود». وی در ادامه افزود که دولت آمریکا به آن [دولت موقت طالبان] اعتبار قانونی نبخشیده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: «ما بیان نکرده‌ایم که قصد داریم آن [کابینه طالبان] را به رسمیت بشناسیم و یا برای به رسمیت شناختن آن عجله‌ای داشته باشیم. هنوز کارهای زیادی وجود دارد که آنها [طالبان] باید پیش از به رسمیت شناخته شدن انجام دهند. آنچه که ما در حال انجام آن هستیم، تعامل با آنان است چون هم اکنون برای خارج ساختن شهروندان آمریکایی، افراد دارای اقامت دائم آمریکا و متقاضیان روادید ویژه مهاجرت از افغانستان، این طالبان هستند که این کشور را تحت کنترل و نظارت خود دارند. ما مجبوریم که با آنها وارد تعامل شویم».

جن ساکی با اشاره به اینکه وزیر کشور موقت طالبان یکی از اعضای وابسته به شبکه حقانی است، گفت که این مقام طالبان علاوه بر مشارکت در حملات علیه نیروهای آمریکا به اتهام بمب گذاری و مرگ شش تن از جمله یک شهروند آمریکایی تحت پیگرد قانونی است و برای دستگیری آن ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شده است، و تأکید کرد که دلیل تعامل با طالبان تلاش برای خروج شهروندان آمریکایی از خاک افغانستان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.