وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روزهای هشتم و نهم ماه سپتامبر (دیروز و امروز) با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است. 

در این رایزنی ها، نیکلای اسپاسکی معاون شرکت دولتی روس اتم و د.هایزنگ معاون وزیر انرژی آمریکا شرکت داشتند و دو طرف درخصوص دورنمای احیای کامل طرح جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) گفت و گو کردند. 

در ادامه بیانیه آمده است: دو طرف بر پایبندی به ادامه همکاری در چارچوب مذاکرات وین با شرکت همه طرف های شرکت کننده در برجام ازجمله ایران و نیز نمایندگان آمریکا در آن تاکید کردند. 

در این بیانیه آمده است :  «در این رابطه آمادگی تهران برای بازگشت هرچه سریعتر به میز مذاکرات نقش مهم دارد.» 

در رایزنی ریابکوف و مالی، بر لزوم اقدامات عملی برای احیای برجام برمبنای مذاکراتی که از ماه آوریل تا ژوئن ( فروردین تا خرداد ) صورت گرفت، تاکید شد.

در این رایزنی همچنین به نقش قابل توجه و سازنده آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند تثبیت و ازسرگیری اجرای برجام اشاره و بر عزم برای ادامه حمایت از فعالیت های آژانس در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید شد.

پیشتر اعلام شده بود که رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به روسیه و فرانسه سفر می‌کند و روسیه نیز برای مذاکره با طرف آمریکایی درباره برجام اعلام آمادگی کرده بود.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد؛ رابرت مالی و هیاتی کوچک از هفتم تا دهم سپتامبر (۱۶ تا ۱۹ شهریورماه جاری) به مسکو و پاریس سفر خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از سفر رابرت مالی، مشورت با شرکای روسی و اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران است تا به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست یابند.   

میخائیل اولیانوف دیپلمات روس و سرپرست هیات روسیه در مذاکرات وین نیز در واکنشی به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا ، توئیت کرد که طرف روسی آماده است با همتایان آمریکایی خود درباره برجام مذاکره کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از زمان روی کار آمدنش وعده بازگشت به تعهدات برجامی را داده و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، وعده خود را هنوز عملی نکرده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در جمع سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند، گفت: ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.