هشدار پاکستان نسبت به سقوط افغانستان به بحران انسانی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پاکستان امروز (جمعه) هشدار داد که افغانستان احتمالا به بحران انسانی دچار می‌شود چرا که میلیون‌ها تن از افغان‌ها هم اکنون به صورت فوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

"منیر اکرم" سفیر پاکستان در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت این نهاد گفت: جهان باید از وخامت اوضاع در افغانستان جلوگیری کند چون این مساله می‌تواند به بحران مهاجرتی و پناهجویی بزرگی دامن بزند و روند صلح و ثبات و امنیت در منطقه زیر سوال برود.

وی ادامه داد: در پی پاندمی کرونا، درگیری و ناکامی‌های دولت‌های قبلی در افغانستان و همچنین فساد، اوضاع بشری در این کشور به شدت وخیم است و قریب به ۱۸ میلیون تن افغان به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

منیر اکرم افزود: جامعه جهانی باید از گذشته عبرت بگیرد چون بی ثباتی و فروپاشی اقتصادی در افغانستان می‌تواند به درگیری و رنج مداوم مردم این کشور منجر شود. این وضعیت به نفع هیچکس نیست و تنها باعث ناآرامی بیشتر می‌شود که به تروریسم در افغانستان دامن می‌زند.

سفیر پاکستان در سازمان ملل همچنین گفت: بیش از یک میلیون افغان در نتیجه چهار دهه نبرد در افغانستان کشته، زخمی و معلول شده‌اند و اقتصاد این کشور نیز به شدت شکننده شده است. افغانستان امروز در چهارراهی بحرانی قرار دارد. مردم افغان می‌توانند با کمک و حمایت جامعه بین‌الملل صلح خود را ابقا کرده و دورنمای توسعه را احیا کنند.

وی با تاکید بر ضرورت احیای ضلح افغانستان، افزود: پاکستان به شدت بابت پیامدهای نبرد افغانستان صدمه دیده است. جنگ به اصطلاح مقابله با تروریسم باعث شد تا ۸۰ هزار پاکستانی در حملات تروریستی کشته شده و هزاران تن نیز زخمی شوند. اقتصاد پاکستان نیز بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار آسیب دیده است.

این دیپلمات پاکستانی در سازمان ملل همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید و موقت طالبان در افغانستان بتواند قانون و نظم را اجرا کرده و حسی از امنیت در افغانستان ایجاد کند و خدمات پایه را به مردم ارائه دهد و به توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی با همکاری سازمان ملل و آژانس‌های آن ترتیب اثر دهد.

وی افزود: دسترسی افغانستان به منابع مالی برای اجتناب از وخامت اوضاع اقتصادی شکننده این کشور یا فروپاشی اقتصادی در افغانستان ضرورت دارد و همچنین راهی برای مقابله با تورم، افزایش قیمت‌ها، گسترش فقر و موج جدیدی از پناهجویان افغانستان است.

در همین حال سخنگوی دفتر سازمان ملل در امور هماهنگ‌کننده بشردوستانه نیز هشدار داد که خدمات پایه در افغانستان رو به زوال و مواد غذایی و سایر شرایط اولیه برای زندگی در حال اتمام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.