پاشنه آشیل اصلاح طلبان نداشتن شجاعت است!

«برخورد اصلاح طلبان با دولت سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره های مختلف اصلاح طلبان،فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

                                

غلبه نکردن این دولت بر تعارضات درون گروهی، فرصتی برای رقیب سیاسی است

فیاض زاهد ؛ فعال سیاسی اصلاح طلب
ملاحظات غیر اخلاقی و امنیتی مزیتهای کشور را گرفت. به نظر می رسد اصلاح طلبان ارزیابی بالادستی دارند و برای دولت آقای رییسی بزنگاههایی را طلب کنند که به نقد منصفانه پرداخته و شرایط را برای احیای خود فراهم کنند.
در قدم اول، سکوت توام با نظارت در اصلاحطلبان قابل پیش بینی است. بخش دوم همکاری منتقدانه با آقای رییسی دارند و جریان سوم تحلیل انتقادی عملکرد دولتی است که از یکسال و نیم دیگر خواهیم داشت. این دولت اگر بر تعارضات درون گروهی خود غلبه نکند و چنانچه پیام چند دستگی را امروز می بینیم، فرصتی برای رقیب سیاسی است که به نفع خود از این نگرش انتقادی در افکار عمومی استفاده کند.

الان یکی از مشکلات اصلاح طلبان و پاشنه آشیل آنها نداشتن شجاعت است

علی نظری روزنامه نگار اصلاح طلب (روزنامه مستقل)
الان یکی از مشکلات اصلاح طلبان و پاشنه آشیل آنها نداشتن شجاعت است. من با بسیاری از اصلاح طلبان صحبت می کنم ولی کم پیش می آید آنها در دل تندروها بروند. باید رویه شجاعانه ای اصلاحطلبان داشته باشند. بخشی از رویگردانی جامعه از اصلاحطلبان به خاطر این است که آنها معتقدند اصلاح طلبان به خاطر حفظ قدرت مجبور به پیش گرفتن رویه محافظه کاری هستند. 
درد اصلاحطلبان از سال ۹۲ شروع شد. زمانی که آقای خاتمی به عنوان کاندیدا اجازه حضور در انتخابات ندادند. مرحوم آیت الله هاشمی که آمد همه خوشحال شدند با برآورد جامعه، بالای ۲۵ میلیون رای ایشان داشت. این تاکتیک در آن موقع جواب می داد. وقتی آقای هاشمی رد صلاحیت شد، جریان رقیب مانند کشتی گیری که قرار است در مسابقه با حریف روبرو شود و اشتباهات رقیب برنده را مشخص می کند. 
شورای نگهبان متوجه محافظه کاری اصلاحطلبان شده اند. باید انها این محافظه کاری را کنار بگذارند. در آبان 96 و دیماه 98 فرصتی بود که اصلاحطلبان برند در دفاع از مردم، وارد شوند. فرماندار شهر قدس خانمی بود که گفت من دستور آتش دادم. چرا نقد نشد؟ اظهارنظر آقای رحمانی فضلی که گفته بود فقط به سر شلیک نکردیم به پا هم زدیم، چرا نقد نشد؟
اصلاح طلبان باید از لاک محافظه کاری خارج شوند. بهترین دفاع حمله است. حمله به این مفهوم نیست که گارد عریان علیه ارکان نظام بگیرند یا خشونت ورزی کنند. بلکه باید به خشونت ورزان انتقاد کنند. مردم با این چیزها دلشان خنک می شود. اگر اصلاحطلبان این نقص را جبران نکنند به این زودی از طریق صندوق رای به قدرت برنمی گردند. شخص محوری اصلاحطلبان هم مساله دیگری است. در سال ۷۶ شعارهای آقای خاتمی از جمله جامعه مدنی باعث پیروزی اصلاحطلبان شد. در سال ۸۰ عملکرد شخص ایشان و کاریزمای او باعث رای آوری شد. سال ۸۴ نقطه عطف بود. اگر همه اصلاحطلبان پای آقای هاشمی یا کروبی می ماندند، قضیه تمام بود ولی گل به خودی و بازی افتضاح اصلاحطلبان باعث پیروزی احمدی نژاد شد.
در سال88 هم رای اصلاحطلبان بالا بود. در طول این 20 سال دو اصولگرا آمده اند و انتخابات را برده اند. یکی آقای احمدی نژاد با 17 میلیون در سال 84 و آقای رییسی در 1400 با 17 میلیون رای انتخاب را برد. آمار به ما می گویند اصولگرایان هیچگاه نتوانسته اند به عدد 20 میلیون نزدیک شوند. در حالی که در 2 خرداد 76 ما 20 میلیون داشتیم. در 80 ما 22 میلیون داشتیم. درخرداد 92 ما 19 میلیون و در 96 هم ما 24 میلیون رای داشتیم.
محوریت آقای خاتمی در ۹۲ و ۹۶ به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک توانست در غیاب آقای هاشمی، رای بیاورد. در سال ۹۲ میداندار دو نفر بودند ولی در سال ۹۶ فقط یک میدان دار داشتیم. خاتمی توانست گره را باز کند. الان اصلاحطلبان دیگر آن حرارت را ندارند. دولت سیزدهم بهترین فرصت است. به قول معروف خدا به اصلاحطلبان گفته «فرزندم!» با این شهردار غیر متخصص و وزرای غیر متخصص که انتخاب شده اند، با این تیم اقتصادی چند جزیره ای دولت آقای رییسی زمینه برای آن فراهم شده که اصلاحطلبان به بهترین شکل برای انتخابات زمستان ۱۴۰۲ ومجلس آماده شوند و سپس در بهار ۱۴۰۴ برای ریاست جمهوری حرکت کنند. پیش نیاز برد اصلاحطلبان پیوستن آنها به جامعه مدنی است. اگر به تقویت نهادهای جامعه مدنی بپردازند، در درجه اول بخش نخبه گان دلسرد شده را جذب کنند و سپس در مسایل معیشتی وارد شود. امیدوارم آقای رییسی گره معیشت را باز کند ولی  با این تیم اقتصادی قطعا نمی تواند. 
خرداد امسال آقای جهانگیری به من گفت اگر اینها در یک هفته اجازه دهند آقای روحانی برجام را حل کند خیلی از گره ها گشوده شود و می تواند  دولت اقای رییسی موفق شود. اگر دولت آقای روحانی به هر دلیل نتواند گره برجام را باز کند، دولت سیزدهم توان نخواهد داشت مشکلات را حل کند. هفته گذشته با آقای امیرعبدالهیان وزیر خارجه جلسه داشتیم. او نه درباره حل مشکلات و معضلات با جامعه جهانی، نه برجام، نه هسته ای، نه FATF برنامه ندارد. اوضاع بگونه ای است که حس می شود فعلا همینطور جلو برویم تا ببینیم خدا چه می خواهد. اگر اصلاحطلبان از اشتباهات تندروهاو دولت خوب استفاده کنند احتمال ترمیم موقعیت خود را در بازیابی یاس مردم دارند و دست کم در 1402 مجلس دوازدهم را می توانند به نفع خود رقم بزنند. درست است اصولگرایان شورای نگهبان را دارند. در مجلس دهم شورای نگهبان تا لایه ششم اصلاحطلبان را زد ولی مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا مشتی انسان گمنام لیست امید به ژنرالهای جریان اصولگرایی پیروز شدند. این دولت بهترین امید اصلاحطلبان است.
آقای روحانی با نفرت عوام رفت ولی دولت آقای رییسی به گونه ای عمل می کند که در شب عید ۱۴۰۱ دنبال مرغ کیلویی ۱۵۰ هزار تومان می گردند. وقتی مردم این دولت ناکارامد را ببینید، امکان اقبال به منتقدان آنها یعنی اصلاحطلبان وجود دارد.

محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا

آقای دکتر فیاض گفتند بخشی از اصلاحطلبان تماشاچی می شوند و منتظر اتفاقات می مانند. آیا ته دلشان این است که دولت موفق شود یا می خواهد در انتخابات ۱۴۰۲ ورق به سمت اصلاح طلبان برگردد و سبد رای به نفع آنها پر شود؟ با این پیش زمینه که دولت رییسی ناکام بماند. انتظار اصلاحطلبان همراه با این دعاست؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.