شعارهای اصلاح طلبی نان و آب نمی شود/ دولت روحانی بهترین دولت بعد از انقلاب بود

«برخورد اصلاحطلبان با دولت سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره های مختلف اصلاح طلبان،فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

مردم به این نتیجه رسیده اند شعارهای اصلاحطلبی برایشان نان و آب نمی شود

 هاتف صالحی فعال سیاسی
آقای دکتر نوری زاده را بنده فرد منطقی ای می دانم. امشب حس می کنم مقداری مباحثشان هیجانی بود و مبتنی بر واقعیت بیرون نیست. این که می گویند حاکمیت اصلاحطلبان را اخراج کرد. نگاه منصفانه می گوید اصلاحطلبان به این نتیجه رسیدند که خروج از حاکمیت به نفعشان است. 
از منظر اگزیستانسیالیسم نگاه کنیم انسانها در طول حیات خود انتخابهای اساسی دارند و مابقی تصمیمات آنها منوط به این انتخاب اصلی است. این انتخابها تاثیر روی سایر انتخابهای آنها دارد. اصلاحطلبان در ۲ خرداد ۷۶ دست به یک انتخاب زدند. بعد از قدرت گرفتن خاتمی آنها دست به یک انتخاب زدند که رادیکالیسم ایدئولوژیک است. بعد از حوادث ۸۸  و تحریم انتخابات و نظایر آن بروز و ظهور کرد. اصلاحطلبان قدرت را به دست گرفته بودند ولی دچار توهمی شده بودند که از منظر و زاویه تمامیت خواهی با حاکمیت خود را درانداختند. از حاکمیت خواستند یا تمام خواسته هایشان تن می دهد یا هزینه خروج آنها از حاکمیت بپردازد. رای ۲۰ میلیونی گرفته بودند و فکر می کردند خروج آنها مساوی با بحران مشروعیت برای جمهوری اسلامی است. تصور می کردند حاکمیت به خواسته آنها تن می دهد ولی تا به مرز سال ۸۸ رسیدیم، این موضع به شکست رسید. فرجام موضع و تصمیم آنها به شکست رسید. حالا فرصت طلبی به عنوان یک واقعیت بر سر راه آنها قرار گرفت. رادیکالیزم پراگماتیک درجریان اصلاحطلبی جان گرفت. اشخاصی مانند ناطق نوری،هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی برای آنها محور شد. اینها به این نتیجه رسیدند برای بقا ناگزیرند از این آقایان حمایت کنند.
طیف اصلاحطلب از تاجزاده –که ضدساختار و روی مرز است- تا آقای مرعشی و عطریانفر که معقول و معتدل هستند، را شامل می شوند. وقتی دولت تدبیر و امید اصلاحطلب روی کار بود و شورای شهر هم دستشان بود، دیدیم چطور رفتار کردند. آقای خاتمی به زعم بنده وجاهت اجتماعی خود را همیشه در طول سالیان صرف کرده ولی هرگز عذرخواهی نکرده مشکلاتی که در دولت بعدی وجود آمد با حمایت او به وجود آمد. او گفت تمام کسانی که مسئول بودند و نقش داشتند باید عذرخواهی کنند. آقای خاتمی در کنشگر سالیان اخیر نشان می دهد وجاهت و مقبولیت اجتماعی خود را مقدم بر مصالح عمومی می دانند. چون اگر او بر عکس این بود مقداری در طول این سالها مسولیت پذیرتر رفتار می کرد.
او خیلی محترم است ولی باید گفت وضعیت بدخیم اجتماعی و سیاسی کنونی الان ما محصول حکمرانی دولتی است در سالهای ۹۲ و ۹۶ با حمایت او به قدرت رسید. ایشان باید علاوه بر عذرخواهی جبران کند. اگر اصلاحات مقبولیت داشت چرا اینقدر رای آورد؟ مردم به این نتیجه رسیده اند شعارهای اصلاحطلبی برایشان نان و آب نمی شود.دموکراسی و مشارکت خیلی خوب است ولی قبل از اینها ملت و جامعه ما نیاز به ابتداییات زندگی دارد. یعنی شکمش سیر باشد و کار داشته باشد. این چیزها در دولت تدبیر و امید که اصلاحطلب بود مغفول واقع شد. بهترین و منطقی ترین کار اصلاحطلبان در قبال دولت، این است که فعلا سکوت کنند. سکوت به این معنی که مترصد کار دولت آقای رییسی باشند. سکوت و در ادامه تعامل حمایتی و کمک به دولت آقای رییسی بهترین راهبرد اصلاحطلبان است.

امیر پسنده پور فعال سیاسی
اگر استخدام واژه ها کمکی به مفهوم نکند، گفتمان دچار نقض غرض می شود. شما از رادیکالیزم پراگماتیزم استفاده می کنید و بعد از جذب آقای هاشمی و لاریجانی حرف می زنید این کجایش رادیکالیزم است؟ این جریان از اردوگاه رقیب یارگیری کرده است. این چه واژگانی است که به کار می برید؟

به جرات می گویم دولت روحانی بهترین دولت بعد از انقلاب بوده

علیرضا مستوفی فعال سیاسی
وال استریت ژورنال الان نوشت بازرسیهای آژانس از ایران ادامه یافت. این نشان می دهد کسانی که کمترین شرافتی را نداشتند، بازرسی های آژانس را محدود کردند و قانون در مجلس تصویب کردند، اینها مجموعه کشور را به این روز انداختند. این دست آقای روحانی و خاتمی نبود. به جرات می گویم دولت روحانی بهترین دولت بعد از انقلاب بوده ولی شما ببینید چه بلایی سر دولت و کشور آوردید؟
آقای خاتمی بیاید عذرخواهی کند؟ امروز طالبان مرز شرقی را گرفته. امروز اگر حمله نظامی به طالبان نکنیم و آنها قدرت بگیرند می خواهیم چه کنیم؟

اصلاحطلبان سواستفاده نکنند و عدم مشارکت را به نام خودشان تمام کنند

نوری زاده فعال سیاسی
اخلاق نقد ایجاب می کند صحبتهای گوینده را کامل ببینیم. دو عامل را به اصلاحطلبان نسبت دادم. اولین عامل حمایت از روحانی بود و عامل سوم عدم انسجام بود. عامل دوم را گفتم اگر آقای لاریجانی تایید صلاحیت می شد بخشی از اصلاحطلبان از او استقبال نمی کردند؟ اصلاحطلبان سواستفاده نکنند و عدم مشارکت را به نام خودشان تمام کنند. هنوز مانده ام چرا لاریجانی باید ردصلاحیت شود؟ اگر اینها می آمدند مشارکت اینقدر بود؟ اراده حاکمیت بر اخراج اصلاحطلبان بود.
آقای خاتمی گفت باید همه حاکمیت باید عذرخواهی کند. او گفته در کارنامه شخصی خودم هم کارهایی بوده که از آنها عذرخواهی می کنم. این اخلاق و نجابت است. ولی سوال دارم بزرگترین حامی معنوی آقای احمدی نژاد، ایت الله مصباح یک بار از مردم عذرخواهی کرد؟

در مواضع سیاسی انصاف چیزی است که ربطی به حناح ندارد
 

 سید عبدالجواد موسوی عضو شورای سردبیری خبرانلاین
در مواضع سیاسی انصاف چیزی است که ربطی به حناح ندارد. اشخاصی به نام خدا و پیغمبر و امام زمان 8 سال احمدی نژاد را به مردم تحمیل کردند ولی عذرخواهی نکردند. الان آقای خاتمی باید از حمایتی که از کسی کرده، عذرخواهی کند؟ دوست دیگری گفت اصلاحطلبان در جبهه دشمن بازی می کنند. اینطور تقسیم بندی کنیم باید گفت اصولگرایان هم نماینده طالبان هستند. اگر نماینده اصولگرایان را حسن عباسی و نماینده اصلاحطلبان را یک فرد دیگری بدانیم می توان این را گفت ولی وقتی جدی حرف می زنیم باید انصاف را رعایت کنیم و خردمندانه تر حرف بزنیم. بهتر این اگر حد از انصاف و خرد نداریم ظهور و بروز در مجامع نداشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.