غیبت ترامپ در مراسم 11 سپتامبر

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا ، مراسم بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ روز شنبه به وقت محلی در حالی در آمریکا برگزار شد که پس از دو دهه هیچ نام و یادی از قربانیان دو دهه جنگ و اشغال افغانستان برده نشد.

آمریکایی ها سه مراسم اصلی به یاد قربانیان ۱۱ سپتامبر در منهتن نیویورک، شنکسویل پنسیلوانیا و وزارت دفاع در واشنگن برگزار کردند تا یاد و خاطره قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  در کشور خود  را گرامی بدارند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به همراه همسرش جیل بایدن و نیز باراک اوباما و بیل کلینتون رئیسان جمهوری آمریکا و همسرانشان در مراسمی که در محل برج های دو قلو در منهتن نیویورک برگزار شد، حضور یافتند.

محل یکی از برج های دو قلو در نیویورک، اکنون به بنای یادبودی تبدیل شده است که اسامی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر بر روی دیواره های بنای یاد بود درج شده و مردم و خانواده ها برای ادای احترام به قربانیان با شاخه های گل در این مکان حضور می یابند.

مراسم در نیویورک و پنتاگون با سکوت و ادای احترام به قربانیان و قرائت نام آنها و موسیقی های محزون برگزار شد. در مراسم منهتن که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برخی نمایندگان و مقامات ایالت نیویورک هم حضور یافته بودند، تعدادی از خانواده های قربانیان به بیان احساسات و تجارب خود در این سالها پرداختند.

 
 

در مراسمی که وزارت دفاع آمریکا به یاد ۱۸۹ قربانی حملات تروریستی برگزار کرد، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح یاد و خاطره قربانیان را گرامی داشت و در سخنانی گفت که افرادی بیگناه در چند ثانیه قربانی تروریسم شدند که برای آنها در خانواده هایشان و محل کارشان جایگزینی نیست.

وی رنج و آلام خانواده های قربانیان را غیرقابل توصیف دانست و افزود که تروریسم مورد نفرت است.

وی تصریح کرد که اقدامات تروریست‌ها نمی‌تواند آرمان آزادی‌خواهی آمریکا را تغییر دهد.

 لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز  یاد قربانیان ۱۱ سپتامبر و ۱۳ نظامی که در عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با حمله داعش جان خود را از دست دادند، گرامی داشت.

وزیر دفاع آمریکا افزود که وظیفه داریم با خطرات مقابله کنیم تا از دمکراسی و مردم آمریکا حتی در لحظات دشوار دفاع کنیم.

وی مدعی شد که آمریکا از ۲۰ سال پیش امن تر شده است و متخصصان درباره جریان های تهدید با یکدیگر همکاری دارند.

 
 

کامالا هریس معاون بایدن و جورج دبلیو بوش چهل و سومین رییس‌جمهوری آمریکا که در زمان او حملات ۱۱ سپتامبر رخ داد، به همراه همسرش  در مراسم گرامیداشت خاطره قربانیان ۱۱ سپتامبر در شنکسویل پنسیلوانیا حضور یافتند.

بوش در سخنانی از مردم آمریکا خواست از وحدت استقبال کرده و سیاست ترس را کنار بگذارند.

بوش که قبل از کامالا هریس سخنرانی کرد، گفت که ۱۱ سپتامبر نشان داد که آمریکایی ها با وجود اختلافاتشان می توانند متحد شوند.

وی درباره خطر تروریسم داخلی از سوی افراطی های آمریکایی هشدار جدی داد و آنها را با افراط گرایان بین المللی مقایسه کرد و از مردم آمریکا خواست که در سالگرد ۱۱ سپتامبر با افراط گرایان مقابله کنند.

 
 

بوش درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در زمان ریاست جمهوری خود گفت که همه ما در یک لحظه متوجه شدیم که زندگی ما برای همیشه تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد که آنچه واقعا در ۱۱ سپتامبر رخ داد قابل توصیف نیست.

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنانی گفت که در بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر باید نگاهی به گذشته داشته باشیم و به فرزندانمان در این باره درس دهیم.

وی همچنین افزود که باید به آینده نیز توجه کرد چرا که این افراد جان خود را برای آینده و ما از دست دادند.

هریس تصریح کرد که اگر ما در کار سختی که با هم  انجام می دهیم و در هدف متحد بمانیم، برای هر کاری که در آینده اتفاق می افتد،آماده خواهیم بود.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت که وحدت در آمریکا امکان پذیر و ضروری است و این برای رفاه مشترک ، امنیت ملی و جایگاه ما در جهان ضروری است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا که شب قبل از بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پیامی ویدئویی ارائه کرده بود، در حاشیه مراسم روز ۱۱ سپتامبر در شنکسویل از سخنان بوش درباره حفظ اتحاد و وحدت در بین مردم استقبال کرد.

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر با دفاع از تصمیم خود برای خروج از افغانستان،  اظهار امیدواری کرد که آمریکا نشان دهد، دمکراسی ها می توانند کار کنند.

بایدن در  پیام ویدئویی خود نیز بدون اشاره به ناکامی های واشنگتن در ادعای مبارزه با تروریسم گفت که "وحدت ملی" بزرگترین درس حملات ۱۱ سپتامبر است.

 
 

رئیس جمهوری آمریکا اشاره به ناکامی های آمریکا در مبارزه با تروریسم و دو دهه اشغال افغانستان در پی حملات ۱۱ سپتامبر افزود: وحدت به این معنی نیست که همه ما باید یک چیز را باور کنیم بلکه باید به عنوان یک ملت به یکدیگر احترام بگذاریم و به هم ایمان داشته باشیم.

رییس جمهوری آمریکا ادامه داد ما مورد بسیار نادری را پس از ۱۱ سپتامبر دیدیدم، حس واقعی وحدت ملی.

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، ۱۹ تروریست چهار هواپیمای مسافری را که از فرودگاه نیوآرک نیوجرسی، بوستون و واشنگتن عازم سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس بودند، ربودند.هواپیمایی که عازم لس‌آنجلس بود در ساعت ۸.۴۶ دقیقه صبح به وقت محلی، به یکی از برج‌های دو قلوی نیویورک برخورد کرد.۱۷ دقیقه بعد، دومین هواپیمای ربوده شده متعلق به یونایتد ایرلاینز به برج جنوبی خورد و سومین هواپیما هم به ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اصابت کرد. چهارمین هواپیما اما در پنسیلوانیا سرنگون شد.

کشته‌شدگان این دو حمله، دو هزار و ۹۷۴ تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، شمار کشته‌های این حملات به دو هزار و ۹۹۳ نفر رسید.

آمریکا پس از دو دهه اشغال افغانستان به بهانه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (۹ شهریور جاری) بطور رسمی از این کشور بصورت شتابزده خارج شد تا به طولانی ترین جنگ خود پایان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.