عکسی ازمحل نگهداری خلبانان متواری افغانستان در ازبکستان

روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه (دیروز) گزارش داد، یک گروه از خلبانان نیروی هوایی افغانستان طی هفته جاری از ازبکستان به پایگاه نظامی آمریکا مستقر در دوحه پایتخت قطر منتقل می‌شوند.

طبق گزارش این روزنامه، انتقال خلبانان نیروی هوایی افغانستان به پایگاه نظامی واشنگتن در دوحه، به دنبال توافق جدید آمریکا و ازبکستان صورت می‌گیرد.

به دنبال تسلط طالبان بر کابل پایتخت افغانستان، گروهی از خلبانان نیروی هوایی این کشور که توسط ارتش آمریکا آموزش دیده‌اند، از ترس جانشان به ازبکستان کشور همسایه فرار کردند.

طالبان بعد از تسلط بر کابل برای مقام‌های دولت اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق و متواری و همچنین اعضای ارتش افغانستان اعلام عفو عمومی کرد اما تعدادی از خلبانان نیروی هوایی همچنان نگران امنیت جانی خودشان هستند و به کشورشان برنگشتند.

خلبانان فراری افغانستان به اینجا منتقل شدند/عکس
محل نگهداری خلبانان متواری افغانستان در ازبکستان

روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد، طالبان فشار زیادی به ازبکستان برای تحویل دادن خلبانان فراری نیروی هوایی افغانستان وارد کرده است.

هنوز مشخص نیست که خلبانان متواری ارتش افغانستان بعد از انتقال به پایگاه نظامی واشنگتن در دوحه، سرانجام به آمریکا می‌روند یا به کشور دیگری منتقل می‌شوند.

طبق گزارش‌ وال استریت ژورنال، در مجموع ۵۸۵ نفر با ۴۶ هواپیما شامل خلبانان، خدمه و خانواده‌های آنان از افغانستان به ازبکستان پرواز کردند و در این کشور حضور دارند.

«سهیل شاهین» یکی از سخنگویان طالبان خواستار بازگشت خلبانان به افغانستان شده و تاکید کرده که کشورشان به آنها و مردم افغانستان برای بازسازی نیاز دارد.

بیست و نهم آگوست (هفتم شهریور) تصاویری ماهواره‌ای از یک اردوگاه در ازبکستان واقع در نزدیکی مرز افغانستان منتشر و اعلام شد، خلبانان متواری افغانستان و دیگر همراهان آنها در این مرکز حضور دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.