بغداد، واسطه جدید منطقه؟

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در قبای میانجی‌گر جدید منطقه‌ای با هدف پیگیری چند پرونده مهم -از جمله ادامه تلاش‌های میانجی‌گرانه برای کاهش تنش‌های میان ایران و عربستان، به تهران سفر می‌کند. آیا او در پیگیری هدف اصلی‌ خود توفیقی حاصل خواهد کرد؟

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ، امروز یکشنبه در تهران با همتای ایرانی خود ابراهیم رئیسی، دیدار می کند تا در مورد موضوعاتی از جمله انرژی، مسائل امنیتی و روابط ایران و عربستان سعودی بحث و تبادل نظر کنند.

این دیدار از چند جهت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ این نخستین ملاقات کاظمی با رئیس‌جمهور جدید ابراهیم رئیسی، و اولین سفر یکی از سران کشورهای خارجی به تهران از زمان آغاز به کار دولت جدید است. و از سوی دیگر عراق به زودی انتخابات پارلمانی خود را در ۱۰ اکتبر برگزار می‌کند. به گفته یک مقام عراقی انتظار می‌رود در این دیدار، ادامه روند کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری بغداد، موضوع واردات انرژی، امنیت منطقه‌ای و موضوع صدور ویزا برای زائران ایرانی جهت سفر به نجف و کربلا نیز مورد رایزنی قرار گیرند.

تاریخ‌سازی الکاظمی با مصالحه ایران و عربستان

گستردگی گروه‌های شیعه عراقی متحد ایران، موضوع دیگری است که در روابط تهران-بغداد حائز اهمیت است. مبادلات اقتصادی قابل توجه میان دو کشور همسایه درحالی‌که ایران بخش قابل توجهی از گاز و برق عراق را تأمین می‌کند و بغداد از پرداخت حدود شش میلیارد دلار بدهی خود به تهران بابت تامین انرژی به دلیل تحریم‌های آمریکا معذور است، می‌تواند دیگر موضوع مهم در رایزنی دو رئیس‌جمهور باشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «سفر تاریخ‌ساز الکاظمی برای میانجی‌گیری بین ایران و عربستان» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.