شمخانی: دخالت آمریکا در منطقه جز ناامنی حاصلی ندارد

به گزارش شبکه خبر، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۲۱ شهریور) با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفتگو کرد.

در این دیدار دریابان شمخانی با استقبال از ابتکار عمل دولت عراق در برگزاری نشست بغداد گفت: تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشورهای منطقه بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای باید در دستور کار دائمی کشورهای منطقه باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران‌کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تأکید کرد.

دریابان شمخانی با اشاره به همکاری برخی کشورهای سازش‌کار منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این‌گونه اقدامات که در چارچوب دکترین جدید امنیت ملی آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد نه تنها کمکی به ایجاد امنیت و ثبات نمی‌کند، بلکه موجب تصاعد بحران و تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد.

وی بیان کرد: ۲۰ سال اشغال فاجعه‌بار افغانستان توسط آمریکا ثابت کرد حضور و دخالت آمریکا در منطقه، جز بی‌ثباتی، ناامنی و وارد شدن خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی به مردم منطقه حاصلی ندارد.

دریابان شمخانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه تاکنون هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، اظهار کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» و مجازات عاملان آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اجرای کامل توافقات میان تهران - بغداد به ویژه در حوزه اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود: گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با همسایگان، سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران، از اولویت‌های اصلی دولت جدید است.

در این دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با اشاره نقش ممتاز و راهبردی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم بویژه داعش گفت: دولت و ملت عراق هیچ‌گاه فداکاری و کمک‌های همه‌جانبه دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران در شرایط سخت عراق را فراموش نخواهد کرد.

وی بیان کرد: ملت و دولت عراق به پاس کمک‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران همواره در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهد ماند.

نخست‌وزیر عراق، همکاری مستمر نهادهای امنیت ملی دو کشور را در ابعاد مختلف مکمل و تسریع‌کننده مناسبات عراق و ایران بیان کرد و گفت: عراق با علاقه‌مندی آماده است که ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی خود را در مسیر همکاری و نزدیکی بیشتر کشورهای منطقه و رفع سوءتفاهم‌هایی که مخل ثبات است به‌کار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.