سازمان ملل 1 میلیارد دلار به مردم افغانستان کمک می‌کند

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری اعلام کرد که گروه طالبان در خصوص تامین امنیت نیروهای امدادی سازمان ملل ضمانت کتبی داده است.

مارتین گریفیتس روز دوشنبه در یک کنفرانس جمع آوری کمک برای افغانستان اظهار کرد: رضایت و تعهد کتبی طالبان در استمرار کمک‌های بشردوستانه در افغانستان روز یکشنبه به دست سازمان ملل متحد رسیده است. 

وی تأکید کرد که مردم در افغانستان نیاز شدید و فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد برای افزایش این کمک‌ها تلاش می‌کنند. 

گریفیتس در این خصوص افزود: "سازمان ملل متحد بسرعت در حال افزایش کارکنان خود برای برآوردن نیازهای فوق‌العاده‌ی مردم افغانستان است."

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه پس از «نشست مجازی وضعیت بشردوستانه در افغانستان» در ژنو، اعلام کرد که اهدا کنندگان بین المللی، متعهد به ارائه کمک بشردوستانه به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای حمایت از مردم آن کشور شده‌اند. 

هفته گذشته، سازمان ملل متحد درخواست فوری برای ۶۰۶ میلیون دلار کمک به افغانستان را ارائه کرده بود. 

پیش‌تر طالبان در پی یک دیدار علنی با گریفیتس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه اعلام کرده بود که سازمان ملل وعده ادامه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان را داده است.

نشست سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان و پیشگیری از فاجعه قریب الوقوع انسانی در این کشور آسیای میانه، روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در ژنو برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که برخی قدرتمندترین کشورهای عضو این نهاد، اصلی‌ترین عوامل بروز شرایط کنونی افغانستان هستند.

دو دهه پس از سرنگونی دولت قبلی طالبان، آمریکا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، ۱۲ روز پیش از بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر در حالی خاک کابل را ترک کردند که بار دیگر طالبان قدرت را به دست گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.