اعتراف وزیر خارجه آمریکا درباره افغانستان

به گزارش رویترز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا علی رغم انتقادات گسترده‌ای که از نحوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وجود دارد، اما با حضور در نشست کنگره از عملکرد دولت بایدن در این ارتباط دفاع کرد.

وزیرخارجه آمریکا درباره سقوط کابل گفت: حتی بدترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند سقوط کنند، هرچند طالبان متعهد شده از استفاده گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات‌های تهدیدکننده علیه آمریکا جلوگیری نماید.

بلینکن در ادامه درباره شناسایی طالبان در سطح جهانی نیز تاکید کرد که این موضوع به رفتارهای این گروه بستگی دارد و آمریکا از طالبان انتظار دارد به تعهداتش در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق اولیه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران پایبند باشد.

آنتونی بلینکن درباره حضور طولانی مدت در افغانستان نیز گفت: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد حضور طولانی‌تر ما می‌توانست به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند تاب‌آورتر یا خودبسنده‌تر شوند، اگر ۲۰ سال حضور و صرف صدها میلیارد دلار حمایت کافی نبوده باشد چطور حضور برای یک، پنج یا ده سال بیشتر می‌توانست تفاوتی در این کشور ایجاد کند؟

وزیرخارجه آمریکا در عین حال مشکلات موجود بر سر خروج شتابزده نظامیان این کشور از افغانستان را مربوط به دولت قبلی آمریکا عنوان کرد و گفت: ما از دولت قبلی ضرب‌الاجل خروج به ارث بردیم بدون اینکه برنامه‌ای برایمان به جا گذاشته شده باشد.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده که منتقدان دولت جو بایدن بر این باورند تصمیم کاخ سفید مبنی بر خروج سریع، تلاش‌های دو دهه‌ای این کشور در افغانستان را به هدر داده و موجب به خطر افتادن امنیت مردم افغانستان نیز شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این نیز در گفتگویی با شبکه «ای بی سی» ضمن اعتراف به این مسئله که تسلط طالبان بر کشور، دولت جو بایدن را غافلگیر کرده، گفته بود که واشنگتن به وظیفه خود در قبال افغانستان عمل کرده است. بلینکن در ادامه افزوده بود: ما ۲۰ سال آنجا حضور داشتیم و ۱ تریلیون دلار خرج کردیم و ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی هم جان خود را از دست دادند. خوشبختانه رئیس جمهوری تصمیم گرفت که به این جنگ پایان دهد و آمریکا را از افغانستان خارج کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.