جزئیات تغییر در ساعت طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از اول شهریور

همزمان با تغییر ساعات کاری ادارات و سازمان های دولتی تهران، از اول شهریور 1400، ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تغییر کرد.

همزمان با ابلاغیه استانداری تهران مبنی بر شروع ساعت کاری ادارات و سازمان ها از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰  از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز با تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک به تردد بهتر شهروندان کمک کرد.

اطلاعات مربوط به حجم و بار ترافیک نقش مهمی در برنامه ریزی بلند مدت، بهبود ایمنی ترافیک و نگهداری جاده ایفا می‌کند. با داشتن طرحی کارا و مناسب می‌توان جلوی ترافیک را گرفت و آن را کنترل کرد.یکی از روش‌هایی که برای کنترل ترافیک به کار برده شده، اعمال ایده‌ی طرح ترافیک بود. شما نیز حتما نام این طرح را بارها و بارها شنیده‌اید برای اطلاعات بیشتر، در ادامه ما را دنبال کنید.

اخیرا مسئولان با هدف کاهش تردد اتومبیل‌های شخصی در مناطقی که تراکم زیادی دارند، طرحی به نام طرح ترافیک ایجاد کرده‌اند. با این طرح فقط در برخی از مناطق تعیین شده تعداد خاصی از اتومبیل‌ها که واجد شرایط هستند می‌توانند وارد شوند. از این طرح در کشور ما و در شهر تهران رونمایی شد و هم‌اکنون در حال اجراست.

طرح ترافیک شهر تهران

با بزرگ شدن شهرها و به نسبت افزایش وسیله نقلیه عمومی، مدیران شهری بر این باور رسیدند که میزان رشد راه‌هاش شهری کمک آن‌چنانی به کنترل ترافیک نکرده و از حجم اتومبیل‌ها نمی‌کاهد.از این رو طرح ترافیک برای برخی از مناطق تهران درنظر گرفته و اجرا شد.

غیر از خودروهایی که وظیفه حمل و نقل عمومی یا درمانی (مثل اتوبوس و اورژانس) را بر عهده دارند، سایر خودروها با محدودیت‌هایی برای ورود به نقاط پرتراکم مواجه می‌شوند.

 

تاریخچه طرح

طرح ترافیک برای اولین بار در سال ۵۸ با تعیین مسیر ویژه‌ی اتوبوسرانی شروع شد.این قانون در سال ۸۴ طی ۹ مرحله به بازبینی رسید.  در این طرح خودروها براساس شماره‌ی آخر پلاک به صورت زوج و فرد از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ عصر می‌توانند در محدوده‌ی زوج و فرد وارد شوند.

طرح ترافیک از اول شهریور ماه ۱۴۰۰

طرح ترافیکی که جدیدا درنظر گرفته شده است در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه اجرا می‌شود. این طرح در پنج‌شنبه ها علاوه بر روزهای تعطیل اجرا نخواهد شد و ورود به منطقه طرح ترافیک در روزهای تعطیل بلامانع است. زمان طرح ترافیک جدید از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود.

طرح ترافیک برای تمامی شهروندانی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند قصد سفر به تهران را دارند، واژه‌ایی بسیار آشناست.در سال جدید قوانین کمی تغییر کرده است که در این مطلب به این تغییرات اشاره خواهیم کرد.

یکسانی هزینه تردد

با اعمال طرح ترافیک، هزینه‎ی تردد برای خودروهای سهمیه‎ای که متعلق به دستگاه‌های دولتی و دیگر نهادهای عمومی هستند برابر است.طبق مصوبه شورای اسلامی برای سهمیه معلولان، بیماران خاص، خبرنگاران، آژانس‌ها و وانت بار ها تخفیفی درنظر گرفته شده است.

بنابراین هزینه خرید طرح ترافیک،برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا در سقف سهمیه بنیاد شهید رایگان است.

تغییر در ساعت طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از اول شهریور 1400

خرید طرح ترافیک از سامانه تهران من

خرید طرح ترافیک

در طرح ترافیک با قانون جدید، فروش یکجا  و سالانه طرح ترافیک به کلی منتفی شده است. نرخ عوارض تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک، براساس نوع معاینه‌ی فنی و ساعت ورود و خروج محاسبه می‎گردد. این هزینه‌ها بسته به ساعات اوج و غیر اوج ترافیک تغییر می‌کند. آن دسته از خوردوهایی که معاینه فنی برتر مشمول دریافت بیست درصد تخفیف خواهند شد.

ساعات ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۱۹ عصر، ساعات اوج ترافیک محسوب می‌شود.

جزییات نحوه محاسبه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

اولین ورود/اولین تردد

آخرین ورود/آخرین تردد

میزان عوارض پرداختی با معاینه فنی برتر

میزان عوارض پرداختی با معاینه فنی عادی

6.30 تا 10

بعد از 16

28800 تومان

36000 تومان

6.30 تا 10

قبل از 16

19200 تومان

24000 تومان

10 به بعد

بعد از  16

19200 تومان

24000 تومان

10 به بعد

قبل از 16

13440 تومان

16800 تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

شرایط رزرو طرح ترافیک

در صورت عدم تکمیل ظرفیت مجاز روزانه می‌توانید برای هر روز مجوز رزرو دریافت کنید. چنانچه به هر دلیلی بدون رزرو در محدوده طرح ترافیک حاضر شوید، حتما باید تا پایان همان روز ساعت 24 رزرو را در سامانه ثبت کنید.

درصورتی که ظرفیت مجاز روزانه پر شده بود امکان رزرو نداشته و تردد به محدوده طرح مجاز نیست. در صورت تردد مبلغ 787.500 ریال از کیف پول شهروندی شما در سامانه کسر می‌شود.رزرو مجوز روزانه طرح، از ظهر روز چهارشنبه هر هفته برای هفته بعد امکانپذیر است.

تسهیلات و مزایای طرح ترافیک جدید

در زیر با این تسهیلات و مزایا آشنا خواهید شد.

ü شما می‎توانید با پرداخت عوارض محدوده‌های ترافیکی، یک بار خروج از دو محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، بعد از ساعت 14:30 مجاز به تردد باشید.

ü لازم به ذکر است که بدانید تمامی خودروهایی که پلاک تهران دارند، به شرط ثبت‌نام در سایت تهران من، در هر فصل 20 روز سهمیه تردد رایگان صرفا در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) دارند. این سهمیه برای پلاک‌های غیر از تهران، 15 روز است.در غیر این صورت، با ورود به محدوده ترافیک ، با جریمه دوربینی مواجه خواهید شد که نوعی از خلافی‌ خودرو است.

تغییر در ساعت طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از اول شهریور 1400

جریمه پلیس و جریمه دوربینی در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک

 

چگونگی استعلام میزان بدهی طرح ترافیک

از روش‌های مختلفی می‌توانید میزان بدهی طرح ترافیک را استعلام نمایید.که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. استعلام میزان بدهی از سایت تهران من

2. استعلام بدهی طرح ترافیک از طریق کد دستوری

3. استعلام بدهی طرح ترافیک از طریق مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر

4. استعلام بدهی طرح ترافیک از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت

استعلام خلافی خودرو در کنار استعلام بدهی طرح ترافیک

تغییر در ساعت طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از اول شهریور 1400

ورود به محدوده طرح ترافیک جزو خلافی خودرو است

همانطور که اشاره شد، تعداد زیادی از مناطق تهران در محدوده طرح ترافیک قرار دارند. این مناطق پر تردد و پرجمعیت هستند. برای دسترسی به این مناطق بهتر است از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. همانطور که می‌توانید برای استعلام بدهی طرح ترافیک اقدام نمایید، می‌توانید خلافی خودرو ی خود را نیز از پلیس راهور 120، استفاده از کد دستوری، مراجعه به پلیس +10 و... دریافت و پرداخت نمایید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه استعلام خلافی خودرو مطلب مربوطه را در مجله بیمه  https://bimeh.com/mag مطالعه نمایید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.