حکم سنگین دادگستری آمریکا برای یک شهروند ایرانی

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که «مهدی انصاری» تبعه ایرانی به دلیل صادرات غیرقانونی اقلام نظامی دو کاربردی که در نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران است، به تحمل پنج سال و دو ماه حبس محکوم شد.

اولین بار نیست که ایالات متحده، اتهاماتی را علیه افراد به بهانه تعامل با جمهوری اسلامی وارد می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود در این خصوص نوشت: «یک تبعه ایرانی امروز (سه شنبه) به دلیل نقض قانون «اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌ا لمللی» (IEEPA) به ۶۳ ماه حبس و سه سال آزادی تحت نظارت محکوم شد».

آمریکا درباره این شهروند ایرانی گفته است که انصاری ۴۰ ساله، شهروند ایرانی ساکن امارات عربی متحده و آلمان در ماه می ۲۰۲۱ توسط یک هیأت منصفه فدرال به دلیل آن چه که مدعی شده‌اند نقش وی در طرح دستیابی به قطعات حساس نظامی برای ایران در نقض تحریم‌های تجاری ایران بوده، گناهکار شناخته شده است.

در میان اتهاماتی که به این شهروند ایرانی وارد شده است، آمده است که بین ۹ اکتبر ۲۰۰۷ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱، انصاری به همراه دو نفر دیگر برای دستیابی به قطعاتی برنامه‌ریزی کردند که در سلاح‌های هسته‌ای، هدایت موشک، جنگ‌افزارهای تهاجمی الکترونیکی، ارتباطات رادیویی امن تاکتیکی، عملیات تخریبی الکترونیک (ایجاد اختلال رادیویی) و سامانه‌های راداری و تجسسی قابل استفاده است.

واشنگتن مدعی است که انصاری به همراه دو نفر دیگر تلاش کردند که محموله‌های باری را از ایالات متحده و از طریق شرکت‌های انصاری در دبی به ایران منتقل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.