رئیس‌جمهور چین پیشنهاد دیدار بایدن را رد کرد؟

بایدن بامداد امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگوهای کوتاهی با خبرنگاران گفت این گزارش که رئیس‌جمهور چین پیشنهاد هفته قبل وی برای دیدار را لغو کرده، نادرست است.

نشریه «فایننشال تایمز» پیش از این به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود در جریان گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای هفته گذشته بین رؤسای جمهور آمریکا و چین، شی ضمن نپذیرفتن پیشنهاد بایدن برای دیدار، تاکید کرده بود واشنگتن ابتدا باید لحن خصمانه علیه پکن را کنار بگذارد.

بامداد امروز همچنین «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته بود گزارش فایننشال تایمز تصویر دقیقی از آن تماس ارائه نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با این حال یک منبع که درباره تماس بایدن و شی گزارشی دریافت کرده بود، تایید کرد آنچه در فایننشال تایمز نوشته شده صحیح بود.

سفارتخانه چین در واشنگتن اما هنوز به سوالات رویترز درباره این تایید و تکذیب‌ها پاسخی نداده است.

روز جمعه بود که کاخ سفید اعلام کرد که رؤسای جمهور آمریکا و چین بعد از وقفه‌ای ۷ ماهه، به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و درباره مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی صحبت کردند. 

این در حالی است که روابط چین و دولت بایدن از زمان روی کارآمدن وی در کاخ سفید، به دلیل اختلافات بر سر مسائلی از جمله تایوان، هنگ‌کنگ و تجارت جهانی، به تنش گرویده است.

نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.