واکنش روسیه و سازمان ملل به تحرکات دو کره

اسپوتنیک گزارش داد، وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) از طرفین مرتبط در شبه جزیره کره خواست گفت‌وگو کنند و تاکید کرد که خودداری از تنش‌آفرینی اهمیت دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار خویشتنداری دو کره شد و از کشورهای مربوطه خواست تا نقشه راه روسیه – چین برای سازش کره را در پیش بگیرند.

در بیانیه زاخارووا آمده است: ما از نزدیک اوضاع را در شبه جزیره کره دنبال می‌کنیم. هیچ راه حل معقولی به جای راه حل سیاسی-دیپلماتیک برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد. در همین راستا، ما از همه شرکا می‌خواهیم که خویشتنداری نشان داده و عملاً آمادگی خود را برای از سرگیری گفت‌وگو مطابق با توافق‌هایی که قبلاً به دست آمده و تعهدات تقبل شده، مجدداً تأیید کنند.

همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت، این نهاد از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کره شمالی و کره جنوبی اقدام به شلیک موشک‌های بالستیک کرده‌اند، نگران شده است و خواستار تعامل دیپلماتیک می‌شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: تعامل دیپلماتیک تنها راه برای صلح بادوام و خلع سلاح هسته‌ای کامل و قابل راستی آزمایی در شبه جزیره کره است.

امروز کره شمالی دو پرتاب موشکی انجام داد. نهادهای امنیتی کره جنوبی و ژاپن معتقدند که این موشک‌ها از نوع بالستیک بوده‌اند. همچنین امروز کره جنوبی با موفقیت یک موشک بالستیک از روی زیردریایی آزمایش کرد که در حضور مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی بود. او گفت که این موشک‌های جدید به ابزاری برای محدود کردن "تحریکات" کره شمالی تبدیل خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.