آلمان برنامه‌ای برای بازگشایی سفارت در کابل ندارد

«ماریا ادبار» سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در کنفرانس خبری گفت که قطعا طی روزهای آینده هیچ برنامه‌ای برای افتتاح هیئت دیپلماتیک در کابل نخواهیم داشت.

وی این سخنان را در واکنش به اظهارات «انس حقانی» از مقام‌های ارشد طالبان عنوان کرد که در مصاحبه با الجزیره گفته بود آلمان می‌تواند نخستین کشوری باشد که سفارت خود را بازگشایی می‌کند.

برلین در ۱۵ آگوست گذشته و پس از آنکه طالبان کنترل کابل را در دست گرفت، سفارت خود در افغانستان را مسدود کرد و «مارکوس پوتزل» سفیر خود در افغانستان را به دوحه، پایتخت قطر منتقل کرد.

البته دولت آلمان همچنان ارتباط دیپلماتیک خود با طالبان را حفظ کرده‌ است. پیش از این نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفته بود که در صورتی که شرایط سیاسی و همچنین اوضاع امنیتی اجازه دهد، آلمان می‌تواند هیئت دیپلماتیک خود در کابل را بازگشایی کند.

از زمانی که طالبان در ماه آگوست قدرت را در این کشور در دست گرفته، بیش از ۵۴۰۰ نفر از جمله ۴ هزار و ۵۵۹ شهروند افغانستانی و ۵۲۲ شهروند آلمانی، توانسته‌اند از افغانستان به آلمان منتقل شوند.

انس حقانی در مصاحبه اخیر خود با الجزیره با تاکید بر علاقه‌مندی دولت آینده طالبان برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها از جمله آمریکا نیز گفت که به‌زودی سفارت‌خانه‌های مختلف در کابل بازگشایی می‌شوند.

این در حالی است که «سراج‌الدین حقانی» سرپرست وزارت کشور دولت موقت طالبان نیز اخیرا، در دیدار نماینده سارمان ملل خواستار اقدامات عملی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان، حذف لیست سیاه و لغو همه تحریم‌ها شد.

با پیش‌روی طالبان در ولایات مختلف افغانستان و گسترش درگیری‌ها و ناامنی، بسیاری از کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو ناتو سفارت خود را در کابل بستند و اعلام کردند که تا زمان برقراری ثبات و امنیت کامل حاضر به بازگشایی دفاتر خود نخواهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.