قیمت برخی خودروهای وارداتی ها در بازار

فضای دوقطبی بازار خودرو و مقاومت وارداتی ها+جدول

کدخبر: ۴۴۱۶۳۲
بازار خودروهای وارداتی در یک هفته گذشته ( 21 شهریور تا 28 شهریور) هم رشد قیمت را تجربه کرد و هم با افت قیمت همراه بود.
فضای دوقطبی بازار خودرو و مقاومت وارداتی ها+جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ روند پیش گرفته در بازار خودرو در حالی است که پس از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو بسیاری از فعالان بازار خودرو تصور می کردند شاهد ریزش قیمت در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود، اما با گذشته چند روز از تصویب این طرح از سوی مجلس بررسی بازار نشان دهنده آن است که برخی از وارداتی ها سد مقاومتی در بازار را حفظ کردند و نه تنها افت قیمتی در بازار نداشتند بلکه رشد 100 تا 200 میلیون تومان را نیز در بازار تجربه کردند. با این حال برخی از وارداتی نیز افتی 430 میلیونی را شاهد بودند.

بیشترین و کمترین ریزش قیمت در بازار خودرو وارداتی

با توجه به ارزیابی بازار خودرو می توان گفت آزارا مشکی مدل 2019 امروز نسبت به هفته گذشته بیشترین ریزش قیمت را داشت و در مقابل توسان سفید هم بالاترین رشد قیمت را به نام خود ثبت کرد.

فعالان بازار خودرو معتقدند برخی از خودروهای وارداتی زودتر نسبت به طرح مصوب در مجلس واکنش نشان دادند و به این طریق افت قیمت در بازار را ثبت کردند در مقابل برخی دیگر هنوز در این خصوص واکنشی از خود نشان نداده اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد ریزش قیمت این خودروها در بازار خواهیم بود.

فضای دوقطبی در بازار خودرو

به گفته فعالان بازار خودرو روند پیش گرفته در بازار موجب شده تا شاهد یک فضای دو قطبی در بازار خودروهای وارداتی باشیم، خودروهای که طرح را پذیرفته اند و خودروهای که منتظرند تا شاید شورای نگهبان با آن مخالفت کند روندی که موجب شده تا خریداران سردرگم در بازار بمانند.

طرح ساماندهی صنعت خودرو چهارشنبه گذشته و پس از دو هفته انتظار در مجلس و با وجود مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام از مجلس رای مثبت گرفت و برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد. این طرح سال گذشته نیز به شورای نگهبان رسید، اما در همان زمان شورای نگهبان این طرح را به‌دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد کرد.

در مجلس یازدهم این طرح اصلاح شد  و در ماده 2 آن تبصره‌های جدید درج شد تا براساس آن ساماندهی بازار خودرو امکان‌پذیر شود. در این تبصره قید شده که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود» امکان‌پذیر شود. هرچند این طرح موجب شد تا بسیاری به ساماندهی بازار خودروهای وارداتی امیدوار شوند، اما تبصره 2 این طرح شبهات بسیاری را به وجود آورده است.

در این خصوص فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می کنند چگونگی سنجش بازار نامشخص است و این امر می تواند به رانت مجدد در بازار خودرو منجر شود از سوی دیگر  برخی از فعالان بازار خودر بر این نکته نیز تاکید می کنند که جایگزینی تعرفه با تعداد در واردات در این طرح موجب می شود تا شاهدآن باشیم که مدیریت اقتصادی از بین برود و مدیریت اداری جایگزین شود. با این شرایط می توان گفت در اصل با این تبصره شاهد گره زدن یک تصمیم اقتصادی به تصمیم اداری خواهیم بود و مسلم است هر تصمیم اقتصادی که بخواهد به زور مجوز اداری صورت گیرد چالش برانگیز خواهد شد.    

سد مقاومتی چه زمان شکسته خواهد شد؟

حال این سوال مطرح می شود که این سد مقاومتی چه زمانی شکسته خواهد شد؟ در این خصوص برخی از فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می کنند که با توجه به اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو اواخر هفته گذشته از سوی مجلس مصوب شده هنوز برخی از واردکنندگان در خصوص اصلاح قیمت خودرو اقدامی صورت نداده اند و طی روزهای آینده اقداماتی صورت خواهد گرفت.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در تصویب این طرح در شورای نگهبان اما و اگر بسیاری وجود دارد بسیاری از واردکنندگان سعی می کنند تا آنجا که می توانند نسبت به این طرح واکنشی نشان ندهند. از سوی دیگر اجرای این طرح موجب شده تا خریداران دست از خرید بکشند و بازار در رکود کامل به سر برد بطوریکه خریداران در حال حاضر در انتظار تایید شورای نگهبان هستند.

قیمت برخی وارداتی ها در بازار

 اما خودروهای وارداتی 28 شهریور 1400 با چه قیمتی در بازار عرضه شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا » مدل 2019  در آخرین روزهای شهریور ماه با رنگ مشکی و بدون کارکرد با قیمتی در حدود 2 میلیارد 450 میلیون تومان در بازار عرضه شد که نسبت به هفته گذشته افتی 430 میلیون تومانی داشته است.

از سوی دیگر رنگ سفید این خودرو با کارکرد صفر نیز در مدت زمان مورد بررسی  با افت 380  میلیون تومانی روبرو شد، بطوریکه این خودرو در این هفته در بازار 2 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنو تالیمسان» مدل 2018 اشاره کرد. این خودرو نیز با   بدون کارکرد امروز در بازار با قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان خرید و فروش شد و با این شرایط نسبت به هفته گذشته افت  150 میلیونی را تجربه کرد. رنو تالیسمان سفید نیز در 28   شهریور با قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و نسبت به هفته گذشته افت 50 میلیونی قیمت در بازار را تجربه کرد.

 اما «النترا» سفید مدل 2018 بدون کارکرد که از آن می توان به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار یاد کرد، امروز  28 شهریور 1400 با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون عرضه شد و نسبت به هفته گذشته افتی 100 میلیون تومانی را ثبت کرد. براساس ارزیابی بازار خودرو امروز «النترا» مشکی هم در بازار یک میلیارد و 430 میلیون قیمت گذاری شد و به این طریق نسبت به هفته گذشته افتی 170 میلیون تومان را ثبت کرد.

اما در کنار قیمت خودروهای وارداتی که با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در بازار پا پس کشیدند و افت قیمت را تجربه کردند برخی از وارداتی ها در برابر طرح ساماندهی صنعت خودرو از خود مقاومت نشان دادند و بجای افت قیمت رشد قیمت را در بازار ثبت کردند.  در این خصوص می توان به «میتسوبیشی اوتلندر» سفید تیپ 5 بدون کارکرد اشاره کرد که امروز در بازار دو میلیارد و 100 میلیون قیمت گذاری شد و نسبت به هفته گذشته رشدی 150 میلیون تومانی را ثبت کرد.  «میتسوبیشی اوتلندر» مشکی نیز امروز با قیمت 2 میلیارد تومان و 100 در بازار معامله شد و رشد قیمت آن نسبت به هفته گذشته 100 میلیون تومان بود.

اما «توسان ix35‌» نیز براساس رصد بازار خودرو در مدل 2018 و بدون کارکرد و با رنگ سفید امروز با قیمت دو میلیارد تومان در بازار خرید و فروش شد و نسبت هفته گذشته رشد 200 میلیونی را ثبت کرد. مدل 2018 این خودرو نیز در بازار دو میلیارد و 70 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و رشد 150 میلیونی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد تجربه کرد.

28شهریور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید