درخواست فوری انگلیس و آمریکا از ایران

طبق اعلام لندن، لیز تراس و آنتونی بلینکن وزرای خارجه انگلیس و آمریکا طی دیدار دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین درباره توافق برجام شدند.

ساعاتی بعد از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار دو جانبه آنتونی بلینکن با لیز تراس وزیر خارجه جدید انگلیس در نیویورک، وزارت خارجه انگلیس هم درباره این دیدار بیانیه صادر کرد.

بلینکن و تراس که برای شرکت در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند، در حاشیه این اجلاس با هم دیدار و رایزنی کردند.

وبگاه وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «بلینکن و تراس درباره طیفی از مسائل از جمله وضعیت افغانستان، ایران، مقابله با بحران‌های آب‌وهوایی، هند و اقیانوس آرام آزاد و تقویت روابط اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردند».

بلینکن نیز در صفحه توییتر خود درباره این جلسه نوشت:‌ «دیدار چهره به چهره خوبی برای اولین بار با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس داشتم و درباره اولویت‌های مشترک از ایران و افغانستان گرفته تا ایندوپاسیفیک آزاد، صحبت کردم».

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود، از صحبت لیز تراس و آنتونی بلینکن درباره روابط دوجانبه لندن-واشنگتن در زمینه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی خبر داده است.

به ادعای این وزارتخانه، «آنها (انگلیس و آمریکا) به عنوان دو دموکراسی پیشرو در کشورهای اقتصادی آزاد، نقاط مشترک مشترک بین بریتانیا و ایالات متحده را در طیف وسیعی از مناطق از جمله هند و اقیانوس آرام و امنیت منطقه‌ای» صحبت کردند.

وزرای خارجه دولت‌های بوریس جانسون و جو بایدن در این دیدار همچنین درباره توافق نظامی انگلیس و آمریکا با استرالیا که شامل ایجاد زیردریایی اتمی است و اعتراض شدید فرانسه را به دنبال داشت، حرف زدند و این توافق را عاملی برای امنیت در این منطقه خواندند.

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در دیدار با آنتونی بلینکن درباره مسائل مرتبط با ایران و مذاکرات برجامی در وین هم رایزنی کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس، تراس و بلینکن «درباره ضرورت آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و آمریکایی که به صورت خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند و همچنین ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات برجامی در وین توافق کردند».

رایزنی درباره تحولات جاری در افغانستان بخش دیگری از رایزنی‌های این دو مقام ارشد لندن و واشنگتن بوده است.

نظامیان انگلیسی و آمریکایی بعد از ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در افغانستان، به دنبال تسلط طالبان بر کابل پایتخت این کشور، از افغانستان خارج شدند.

طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس، لیز تراس و آنتونی بلینکن «در مورد وضعیت جاری در افغانستان گفتگو و بر این موضوع تاکید کردند که به پاسخگویی هماهنگ جامعه بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در حال ایجاد (در افغانستان) و توافق در مورد نحوه تعامل با طالبان نیاز وجود دارد».

رایزنی لیز تراس وزیر خارجه جدید انگلیس با آنتونی بیلنکن همتای آمریکایی در شرایطی انجام شده که طبق اعلام مقام‌های وزارت خارجه انگلیس و همچنین ایران او قرار است با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار دوجانبه داشته باشد.

ادعاهای مطرح شده در دیدار وزیران خارجه انگلیس و آمریکا درباره لزوم آزادی فوری «اتباع بریتانیایی و آمریکایی» از ایران در شرایطی مطرح شده که مقام‌‌های مختلف قوه قضائیه و مجریه جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای لندن و واشنگتن درباره «بازداشت خودسرانه و بدون دلیل» برخی متهمان را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر،  لیز تراس و آنتونی بلینکن در حالی از موافقت انگلیس و آمریکا درباره ضرورت بازگشت ایران به میز مذاکرات وین در خصوص توافق هسته‌ای برجام خبر داده‌اند که این دو کشور غربی در حال نقض صریح تعهدات برجامی خودشان هستند.

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد و تاکنون این کارزار در دولت جو بایدن هم ادامه یافته است.

دولت انگلیس که یکی از امضاکنندگان توافق برجام است، در مقام حرف از خروج آمریکا از این توافق انتقاد و به همراه فرانسه و آلمان ادعای پایبندی به برجام را مطرح کرده اما در مقام عمل، کاری برای اجرای تعهدات برجامی از قبیل تلاش برای تحقق مزایای اقتصادی برجام برای ایران انجام نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.