نشانه‌های جنگ سرد جدید

رشد حیرت‌انگیز چین طی دو دهه‌ی اخیر و چالش‌هایی که این مسئله پیشاروی ایالات متحده نهاده، باعث شده که بسیاری جهان را در آستانه جنگ سرد جدیدی تصور می‌کنند. هفته گذشته، در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آنتونی گوترش، دبیر کل این نهاد بین‌المللی، ضمن هشدار پیرامون آغاز جنگ سرد میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین، تاکید کرد که در صورت وقوع چنین واقعه‌ای، شاهد جنگ سردی متفاوت از گذشته خواهیم بود که احتمالا خطرناک‌تر و مدیریت آن دشوارتر خواهد بود. با این حال هر روز شاهد گفتار خصمانه‌تری از سوی مقامات دو دولت هستیم. 

با وجود آن‌که تصور می‌شد با برآمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده و گذار از ترامپیسم، روابط میان این دو کشور دستخوش تحول قابل اعتنایی شود، اما کارنامه دولت بایدن در این زمینه حاکی از آن است که مسئله چین به کانون سیاست خارجه ایالات متحده مبدل شده است. خروج از افغانستان و  تشکیل اتحاد نظامی-امنیتی  موسوم به آکوس، دلالت بر پیگیری این هدف از طریق سیاست‌ها و اتحادهای جدید از سوی ایالات متحده دارد. با این حال به نظر می‌رسد اتخاذ چنین رویکردی حساسیت متحدین سابق را برانگیخته است.

ایوان کراستف، رئیس مرکز راهبردهای لیبرال در صوفیه بلغارستان و مارک لئونارد، بنیانگذار و مدیر شورای روابط خارجی اروپا، با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی فارن پالیسی، با عنوان «اروپایی‌ها تمایل دارند که از جنگ سرد جدید دوری کنند» با بررسی نتایج آخرین نظرسنجی که از سوی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته، استدلال کرده‌اند که حتی در صورتی که سیاستمداران اروپایی تن به چنین وضعیتی بدهند، شهروندان اروپایی آن‌ها را مجبور به گزینش رویکردی دیگر خواهند شد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «گریز اروپا از درگیری در جنگ سرد جدید»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.